- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Tionde Bandet. Ny följd. Sjätte Bandet. 1894 /
60

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om Svipdagsmál (fortsättning och slut) (Hj. Falk)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

60 Falk: Svipdagsmál.

I den nordiske gudelære er Balder lysets gud. Om hans
drab fortælles væsentlig samme myte som om solguderne
Osiris, Adonis, Attis o. a. Han skildres med farver hentede
fra Aabenbaringens beskrivelse af Kristus ved gjenkomsten,
hvor denne kaldes det nye Jerusalems söl (Meyer, Völuspå,
s. 138). Paa denne vis er det da gaaet til, at i
Fj^lsvinns-mál hanen skildres med træk laante fra Baldersmyten,
ligesom Kristus symboliseres ved hanen.

Vi skal i det folgende först söge at klargjöre
sammenhængen i det behandlede afsnit, forsaavidt den nordiske
iklædning angaar, og dernæst pröve at vise, hvorledes disse
omformede elementer er indkomne i digtet, idet vi undersöger,
hvilke momenter er hentede fra den kymriske fortælling,
hvilke fra gralsagnene eller andre udenlandske forestillinger.

Bugge har i sine Studier först paapeget, hvorledes man
i Vidovne-scenen har at se en omdannelse af Baldermyten,
der atter i væsentlig grad beror paa legendens fremstilling
af Kristi- död. Vi har ovenfor henvist til, at Lopts tilnavn
Lægjarn er hentet fra Vpluspas behandling af denne myte.
Ligesom kun et vaaben kan volde Balders död, Misteltenen,
som Loke plukker, saaledes kan kun en gjenstand dræbe
hanen Vidovne, nemlig den af Loke forarbeidede Læveten.
Paa dette punkt stemmer Fjplsvinnsmal meget nær med
legenden; i Nicodemus’ Evangelium siger nemlig Satan til
In-ferus: jeg har hvæsset lansen til at gjennembore Jesus
(Studier, s. 39). Det var under sit ophold ’fyr nágrindr nedan’,
d. e. i Nivlhel, at Loke dannede dette vaaben. Om Lokes
ophold ’fyr j<?rd nedan’ beretter Lokasenna 23. Paa to punkter
stemmer FJ9lsv. med Saxos Baldersagn. Lævetenen opbevares
af Sinmara i et med sterke laas tillukket gjemme; ogsaa hos
Saxo er det eneste vaaben, hvormed Balder kan fældes,
skov-troldet Mimirigs sverd, arctissimis obseratum claustfis.
Ligesom Miming er eier af ringen Draupne, saaledes kaldes
Sinmara ’ringens gudinde’. Kun er i Fjplsv. træk overförte fra

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:19:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anf/1894/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free