- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Tionde Bandet. Ny följd. Sjätte Bandet. 1894 /
64

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om Svipdagsmál (fortsättning och slut) (Hj. Falk)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

64 Falk: Svipdagsmál.

betjener sig ogsaa af et kastespyd af sten ’) og rammes igjen
selv deraf. Denne lleehwaew eller stenkastespyd bliver en
linje længre nede et jern vaaben; men disse modsigelser viser
kun saa meget bedre sagnets ælde: ordet lleehwaew forstodes
ikke mere. Ogsaa Rhýs, Lectures s. 493, gjör opmerksom paa
denne lighed: "Den eneste leilighed, ved hvilken Kulhwch
handler efter eget initiativ, er da han opfanger Yspaddadens
forgiftede kastespyd og sender det tilbage gjennem jættens
öien-æble, historiens vendepunkt. Dette træk er at sammenholde med
Lugs udslyngen af sit kastespyd, da han gjennemborede sin
fiende Balor." Som man ser, er historien om Balor og Lug
ikke ulig myten om Balder og Loke. Ogsaa gives der mellem
Balor og Balder, Lug og Loke andre, om end svagere
lighedspunkter 2). Dog er det moralske forhold omvendt.
Ligeoverfor disse fakta kunde man fristes til den gjætning, at
den paafaldende navnelighed mellem Lug : Loki, Balor : Baldr
paa en eller anden maade var dybere begrundet3). Hvorom
alt er, saa er det et ret bemerkelsesværdigt forhold dette, at
saavel Vidovne-episoden som historien om Yspaddaden og hans
lanser synes skildrede med træk fra gamle myter, der udviser
en betydelig indbyrdes lighed. Som et sikkert residuum af
sammenligningen med den kymriske fortælling mener vi at

*) "At Yspaddaden slynger spyd efter mennesker, som gaar fra ham,
stemmer overens med et træk, som i eventyr ofte tillægges turser og trold.
Se f. ex. Egebergkongen i Asbjørnsens Huldreeventyr I. s. 20 f." (Bugge).

2) Balors öie dræber med sit blik (lynet?): Balder havde straalende
öienbryn (Baldersbraa). Efter den populære tradition havde en druide
for-udsagt Balor, at han skulde blive dræbt af sin sönnesön; han forsöger at
afvende katastrofen, men forgjæves (D’Arbois de Jubainville, Le cycle myth.
irlandais, s. 202); han forveksledes senere med solguden (ib. s. 212). Loth
I, s. 194, D’Arbois s. 178 og 202 kalder Lug en slags irsk Merkur: Loke har
laant træk fra Merkur, saaledes sine flyvesko. Lug sabd-il-danach, prince
aux sciences multiples, minder om Loke. Lug kaldes efter sin moder sön
af Ethniu, ligesom Loke kaldes Laufeyjar son.

3) Man kan erindre om, at navnet Hier for havguden Ægir utvilsomt
er laant fra irsk ler ’flut, ocean, meer’ (N. M. Petersens Mythologi, s. 333,
F. Magnusens Lex. Myth.). SI. Loth, Les Måb. I, s. 67 om Llyr: était-ce le
Neptune celtique?

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:19:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anf/1894/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free