- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Trettonde Bandet. Ny följd. Nionde Bandet. 1897 /
112

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Saxo Grammaticus og den danske og svenske Oldtidshistorie (Johannes Steenstrup) - - II. Dr. Olriks tvende Sammenligningsled

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

individuelle Syn og hans særlige Fortællekunst; men den raadende
Tanke i hele hans Undersögelse er dog stadig, at vi hos
Saxo finde den almindelige og eneraadende danske Opfattelse.
Sæt nu imidlertid, at hele den historiske Sagalitteratur paa
Island var gaaet tabt med Undtagelse af Heimskringla, og
at man derfor vilde gjöre Snorres historiske Opfattelse, hans
Kritik og Stilkunst til eiendommelig for islandsk
Historieskrivning og typisk for islandsk Betragtningsmaade, det vilde
jo dog — som vi under de lykkeligere Bevaringsforhold vide
— være et meget feilagtigt Syn paa, hvad der virkelig
dengang havde foreligget.

Sammen med Saxo paa den danske Side stiller Dr.
Olrik moderne danske Folkesagn, heldigvis dog kun paa faa
Steder. Enhver kan sige sig selv, hvor ringe Værdi og
Beviskraft disse kunne have i dette Spörgsmaal[1]. Dernæst
hidkalder Dr. Olrik Folkeviserne, altsaa et Materiale, som
foruden at være af en aldeles forskjelligartet Natur, kun for
en ringe Dels Vedkommende stammer fra Saxos Tidsalder,
ja vel nærmest er et eller to Aarhundreder yngre.

Som en Pröve paa, hvor begrænset Dr. Olrik efter den
fulgte Arbeidsplan kommer til at gjöre det danske Aandslivs
Omraade, skal jeg her kun hidsætte Fölgende. ”Den danske


[1] Jeg vil her ikke komme nærmere ind paa dette Forhold, men kun
udtale, at mit Standpunkt overfor Sagnstof, den kun stötter sig paa
saakaldet folkelig Tradition fra nyere Tider, afgjort er Skeptikerens. Dr. Olrik
paakalder dansk Folketro fra Möen om ”Göde Opsal”, hvilken skal være
Odin; i Nodens Stund skal han komme Möenboerne til Hjælp (I. 31). Dette
Sagn om Jætten fra Upsala, hvilket man ofte ser nævnt, beror paa lutter
Misforstaaelser. Tvende Naturforskere — Professor Japetus Steenstrup var
den ene — hörte for en Menneskealder siden, at Bönderne paa Stedet aldeles
ikke sagde Opsal, men, med möensk Udtale, Ulfshale og tilmed pegede i
Retning af denne Halvö ved Stege. Jfr. ogsaa den forvirrede Tradition om
Judæby og Jetteby hos C. Fogh, Geognostiske Skizzer fra Möen
(Metropolitanskolens Program 1857) 6. Sagnet er endelig kun en sen Gjenganger af
Fortællinger om Frederik Barbarossa, Holger Danske og andre Hjælpere.
Hvor kan man dog i vore af Kritik gjennemsyrede Tider vedblive at være
saa ubegribelig langmodig overfor Folkesagn? Om et til Möen fra Mexiko
formentlig indvandret Sagn se Höiskolebladet 1885. Sp. 2005—6.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:21:00 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anf/1897/0121.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free