- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Sjuttonde Bandet. Ny följd. Trettonde Bandet. 1901 /
43

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bugge: Den germ. Heltedigtn. 48

w

Forfatteren af Rimerne har vistnok ikke kjendt Sagnet
fra det Haandskrift af Sagaen, som foreligger os, men fra
en afvigende skreven eller mundtlig meddelt Fortælling.

Som Odins Sön nævnes Sigi tillige i en versificeret
Ramse, som ikke er yngre end c. 1200 (Snorra Edda ed.
AM. I, 554, hvor to Haandskrifter har Siggi)\ som Odins
Sön og Vol8ungernes Stammefader i Fortalen til Snorres Edda
(I, 26, hvor et Haandskrift har Sig gi) samt i flere andre
senere islandske Prosaskrifter.

Trællen Breði nævnes ikke uden i det foran meddelte
Sagn. Heller ikke forekommer Ordet breftafgnn andensteds
i den gamle Litteratur. Dette Ord brcfrofQnn hörer sammen
med vort Ord Bræ, 6om nu i Norge ikke blot bruges om
en Isbræ. I Nordfjord betegner bréðe, i Söndmör b r ide en
Snemasse, et Snelag, d. s. s. fonn.

Det er eiendommeligt for Folkesagnet og Myten
overhoved, at de forklarer det naturlige, dagligdags og
regelrette af en sagnhistorisk eller mytisk Begivenhed. Saaledes
ogsaa her, hvor Ordet bre^afgnn, som indeholder de to
prosaiske Appellativer breði og fynn, forklares, tværtimod disse
Ords virkelige Oprindelse, deraf, at en Mand Brecfi engang
blev begravet i en saadan Fonn.

Sagnet om Sigi, Skafti og Brecfi maa have været kjendt
i ubunden Form, för Y^lsunga saga blev nedskreven. Der
er intet Spor til, at dette Sagn tidligere har været behandlet
i et heroisk Kvæde. Man har efter min Mening hidtil ikke
fundet, af hvilke Hovedelementer dette Sagn er dannet.

Ho s flere germanske Folk findes der Sagn om Folkets
Oprindelse fra Scadinavia. Efter det gotiske Sagn, som
Jordanes Get. Kap. 4 og 17 meddeler, kom Goterne paa tre
Skibe fra Scandza. Langobarderne var ifolge et hos dem
udbredt Sagn ligeledes komne fra Scandia eller Scatenaue

’) I Passio Sancti Sigismundi er dette overfort paa Borgundeme.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:22:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anf/1901/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free