Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
226
Finnur Jónsson: Odin og Tor.
kenninger, og her gælder det snarest naturligvis de mytiske,
stadig de samme og beroende på den samme myte eller
myteform.
Således er forholdet med de navngivne skjalde, og vi har
ingen grund til at antage, at det har forholdt sig
anderledes med Eddadigtenes forfattere. Hvad disse angår, kan
dé vistnok ikke ganske sidestilles med fyrsteskjaldene,
nemlig for så vidt som vi intet ved om deres forhold til konger
og deres hird. De kan lige så godt have hørt til og har
efter al sandsynlighed netop hørt til folkets store masse; de
har digtet nok så meget for den som for den lille del deraf,
der samledes i kongens hal. Fra mit synspunkt bliver der
imidlertid kun en minimal forskel tilstede.
Hvad deres behandling af æmnet angår, er det nemmest
at undersøge den i heltedigtene.
Ved sammenligning mellem de enkelte digte, der delvis
behandler det samme æmne, viser det sig, at der er nogle
afvigelser til stede i sagnformen, men af en höjst underordnet
art, og det er endda ganske usikkert, hvorvidt disse
uover-ensstemmelser ikke snarest skyldes forskel i sagnformerne,
som de er indkomne til Norden. Yi finder her hovedsagelig
den selvsamme passive behandling af stoffet som hos
skjaldene, det samme princip, den versificerede genfortælling.
Og anderledes forholder det sig næppe med de egenlige
mytiske digte. Det er vanskeligt at påpege et eneste blandt
disse, hvor man med nogenlunde sikkerhed eller blot
sandsynlighed kan forudsætte en egen opfindelse eller en
selv-stændig-subjektiv bearbejdelse af det givne stof. Digternes
er den benyttede verseform, replikkernes form og i enkelte
tilfælde de i digtene optrædende personers psykologiske
karakter, men dette er noget helt andet end en selvstændig
mytedigtning.
Den virkelige mytedigtning, den suksessive opståen af
de enkelte gudeskikkelser og gudesagn, ligger endnu længere
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>