- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Adertonde Bandet. Ny följd. Fjortonde Bandet. 1902 /
360

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

360

Hellquist: Om Hymiskvicta.

underbar skål, som tjänar till att vid gudarnas församling
förvara denna dryck och som Indra med våld röfvar från
ägaren. Denna skål är enligt Mannhardt himlahvalfvet!).
I en yngre dikt, Nirukta, omtalas vidare, att den store
Va-runa håller somakaret doldt, blott visa män kunna fatta dess
fasta botten. Denna senare mera filosoferande myt, som
uppenbarligen härstammar från en mycket senare period,
kommer nedan åter till omnämnande.

Härmed sammanställes nu 2) myten om Tor, som
hämtar hem bryggkitteln. Men denna är himlahvalfvet, i hvars
rundning det himmelska mjödet alstras. Tor drager ut och
bemäktigar sig densamma i en strid med demonen, d. v. s.
han befriar och rensar i åskvädret det molnbetäckta
himlahvalfvet och kommer regnskuren att strömma ned. I hans
sällskap befinner sig Tyr, det klara solbelysta firmamentets gud.

Det torde väl emellertid vara ovisst, om dessa båda myter

den nordiska och den indiska — böra direkt
sammanställas. Vid en granskning af dem finner man nämligen
äfven synnerligen stora olikheter 3). Därtill kommer, att
Mann-hardts tolkning af skålen såsom himlahvalfvet ingalunda är
höjd öfver allt tvifvel4). Dock kunna myterna ha spirat
upp ur ett gemensamt frö.

I det följande ansluter jag mig alltså till Mannhardt
endast för den nordiska mytens vidkommande och anser den
indiska på sin höjd kunna tjäna som en parallell.

Denna gamla nordiska myt om kittelhämtningen
förefaller mig synnerligen viktig och märklig, därför att den är
en af de få kvarlefvorna i vår mytologi från de afiägsna
tider, då Tyr icke var krigets, utan den strålande dagsbim-

’) Sc utförligare anf. arb. s. 96 följ.

S. 104.

3) Här är icke plats att närmare ingå på dessa, utan hänvisas till fram
ställningen af Tvashtar hos Oldenberg Die Religion des Veda s. 2S3 följ
Macdonell Vedic Mythology s. 116 följ.

4) Se t. ex. Hillebrandt Vedische Mythologie I.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 12:01:57 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/anf/1902/0370.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free