- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Tjugofjärde Bandet. Ny följd. Tjugonde Bandet. 1908 /
163

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

171 Hjelmqvist: Var Hallfrectr arian? 165

165

detta — att han skulle tänkt sig Kristus såsom
underordnad Fadren, dennes ståthållare så att säga — att han öfver
hufvud taget skulle ställt Kristus och den ende Guden vid
hvarandras sida såsom två skilda väsen, se där hvad som
allra mest är ägnadt att väcka tvifvel på riktigheten af den
tolkning, som framställts af Gislason, något som denne —
se ofvan — visst icke varit blind för. Ett dylikt "arianskt"
förhärligande af Fadren på Sonens bekostnad *) saknar
motstycke i den kristendomsform, som vi känna från Kordens
forntid och äldre medeltid.

Jag hänvisar till hvad Jørgensen yttrar härom i Den
nordiske Kirkes Grundlæggelse 574 f.: "Trons föremål är [för
medeltidens kristnade nordbo] Kristus, den ende guden, ’Vår
herre’, han som i tidernas upphof skapade allt2), han som
lefde och led här på jorden, han som en gång skall döma
lefvande och döda. Man missförstår fullständigt denna tid,
om man ej beaktar detta; i den äldre medeltiden möta vi
sällan eller aldrig i Norden ett vittnesbörd om ett
förhållande till den Gud, som Kristus trodde på och kallade ’vår
fader’.. Det heter i Upplandslagen: ’På Kristus skola alla
kristna tro, att han är gud och ej äro flere gudar än han
allena’... Det är också Kristus, som det i regien tänkes på,
då ’gud’ nämnes utan närmare beteckning" 3).

Till detta uttalande af Jørgensen vill jag foga några
citat, som visa, att i den norröna litteraturen Kristus —
långt ifrån att framställas såsom underordnad under Fadren
— säges utföra skapelsen eller det verk, som särskildt bru-

’) Jfr följ. norröna skildring af arianismen: "A hans [Konstantin den
stores] dogum var Arrius prestr ok hof villu þa yt af Alexandria at hann
taldi son guds ok helgan anda minna vera gudi fedr. Hann sagdi son ok
helgan anda skepnu enn eigi skapara ok eyddi sua allri þrenningu guddoms.
hann vüldi trua a gud i einingu". Flateyjarbók 8: 485. Jfr också Heilagra
Manna Sögur 1: 99 f.

*) Se exemplen här nedan!

*) Jfr Kahle i Arkiv 17: 181, där det påpekas, att Kristus redan i den
kristna fornkyrkan framträder s&som det förnämsta forem&let fór dyrkan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:25:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anf/1908/0171.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free