- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Tjugosjätte Bandet. Ny följd. Tjugoandra Bandet. 1910 /
51

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bugge: Kvadet om Vçlund. 51
steinn er dannet, er et Laanord fra ags. ginrn, som igjen,
sandsynlig gjennem irsk gemm, har sin Oprindelse fra det
latinske gemma.
I Str. 6, 13, 30 kaldes Nídudr ”niara” dróttinn. Dette
Udtryk er hidtil ikke blevet forklaret. For at forklare Ud-
trykket maa jeg i Korthed beröre Sagnets Oprindelse, uden
her at give et egentligt Bevis for min Opfatning heraf.
Vçlundr eller Velent, den ypperlige Kunstner, holdes til
Straf med Magt tilbage paa en 0 af en grusom Konge, til
hvem han er kommen fra et fremmed Land og hvis Yrede
han har vakt.
Dædalus, den ypperlige Kunstner, holdes med Magt til-
bage paa Øen Kreta, hvorhen han er kommen fra et frem-
med Land, af Kong Minos. Denne er i den ældste græske
Digtning en retfærdig Konge, men skildres fra Alexandri-
nerne af som grusom og uretfærdig. Servius kalder ham
crudelis og taler om Minois saevitia. Deri, at det german-
ske Sagn her stemmer overens ikke med det ældste græske,
men med det senere græsk-romerske Sagn, har vi efter min
Mening et Bevis blandt mange for, at Forbindelsen ikke
grunder sig paa Urslægtskab, men paa senere Overförelse.
Velent kommer efter Didriks Saga som Dædalus over Ha-
vet til den fremmede Konge, som först modtager ham ven-
lig og i hvis Tjeneste han træder. Naar Didriks Saga
fortæller, at Yelent fælder et Træ, udhuler Stokken og i
denne seiler over Havet, saa kan dermed sammenlignes den
græske Fortælling, at Dædalus först skal have opfundet Öks,
Sag og Seilfartöier.
En stærkt fremtrædende Lighed mellem Yçlund-Sagnet
og Dædalus-Sagnet er folgende: Begge arbeide sig Vinger
for at komme bort fra den Konge, som holder dem tilbage,
og begge flyve bort paa de Yinger, de har arbeidet sig.
Ligeoverfor denne Lighed er det viikaarligt at henfore
Vçlunds Flyvekunst — tværtimod Sagnets egen Fremstilling

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:25:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anf/1910/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free