- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Trettionde Bandet. Ny följd. Tjugosjätte Bandet. 1914 /
53

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Brate: Voluspa. 53
nordbor skulle på de brittiska öarne hört kristne berätta
legender och sagor, varav hågkomster sedan inflöto i och
sammansmälte med det hedniska hemlandets gamla gudatro.
Så mycket mera hade E. H. Meyer, Völuspå (1889)
och Die Eddische Kosmogonie (1891) omfånget i sikte, då
han sökte visa, att med ytterst få undantag hela Ysp. vore
fylld av kristen åskådning, endast gömd av den hedniska
mytologiens namn och termer, och i sammanhang därmedy
att mytologien i Sn. Ed, vore än mer bearbetad efter kristna
idéer. Då dessa kristna föreställningar skola hava upptagits
i Ysp. i synnerhet ur skrifter i förra delen av 1100-talet av
Honorius av Augustodunum f 1152 (?), kan enligt E. EL
Meyer Ysp. icke vara skriven före 1125 och ej gärna senare än
1150, då den säges citerad av Einar Skulason och i Sn. Ed.
behandlas som ett gammalt kväde.
I sin avhandling Om Ragnarok, Aarb. f. nord. Olkynd.
og Hist. 1902 har A. Olrik sökt i förhållande till E. H.
Meyer inskränka omfånget av den kristna inflytelsen genom
att härleda åtskilliga drag dels från keltisk hedendom, dels
från östliga folk, men bibehåller dock som’ kristna åskåd-
ningar dels några, som voro allmänt kända i vikingatiden,
nämligen Loke kommer lös, Muspells folk(?), Balders åter-
komst (?), dels ett flertal för Ysp. egendomliga: människornas
fördärv, Gjallarhornet bådar ragnarök, solen svartnar och
stjärnorna falla, världsbranden, salighetsboningen, den mäk-
tiges kommande. Utan att inlåta mig på detaljer tycker jag
mig dock kunna ifrågasätta, att redan de keltiska källorna
kunnat få kristna tillsatser, då de upptecknats i kristen tid
och i ett land, där kristendomen är så gammal, och ifall
det bundna odjuret icke anses kunna härledas från kristen-
domen, finnes t. ex. i antiken vidundret Typhon 1. Typhoeus,
vars historia har beaktansvärda likheter med Fenrisulvens.
Måhända leder alltså även Olriks väg delvis till samma

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:26:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anf/1914/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free