- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Trettioandra Bandet. Ny följd. Tjugoåttonde Bandet. 1916 /
77

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Björn M. Olsen: Hár. 155. 77
henviser til hunkönsordet túnritur. Kan dette gå an? Jeg
tror spörsmålet bör besvares med ja. Läffler har selv på-
vist, at begreberne túnrita, kveldrita, myrkrita, trollrita
ikke blot omfatter kvindelige, men også mandlige væsener.
Dette fremgår klart af ærkebiskop Jóns Kristenret § 65 (NgL.
II s. 385): ef karlum æta konom værtr pat kænt, at pau se
troll æta fordætor æta r iti manne eta búfé . . . på skal hann
eta hana flytja á sjó út . . . ok á konungr ok byskup hværn
pæning fear hans. Som man ser omfatter hans her bægge kön.
Jfr. også kong Magnus Håkonssons nyere Gulatings Kristenret
§ 3 (NgL. II s. 308 og 326): så er kallar nokkorn mann troll-
ritu, hvor mann er en fællesbetegnelse for mand og kvinde. Yi
ser også, at de mandlige gengangere Glåmr og |>órólfr bægifótr
optræder som túnritur (rider på huse) henholdsvis i Grettis s.
ogEyrb. På den anden side optræder kvinden Katla i
Eyrb. som kveldrita. De beslægtede begreber hamhleypa og
fordæta omfatter også bægge kön. Til de mandlige ham-
hleypur hører først og fremmest Odin (Hkr. Yngl. k. 7),
dernæst også Koir i forstems s. Vikingssonar (Fornaldars.
II s. 390) og Finnerne i Vatnsd., til de kvindelige Gunn-
hildr i Egils s. (FJ. Sagabibl. k. 59, 52 med F. Jönssons
note til stedet) og Kerling i Gull-J>óris s. k. 14 (Kålunds
udg. s. 285). Om fordæta se det ovenfor anførte sted i
Jöns Kristenret § 65 og ældre Gulatingslov § 196 (NgL. I
s. 70): pat er oc fullrettes ort ef matr prælar karlmann
frialsan æta kaliar hann troll æta fordæto. I Grett. Kh.
1853 k. 85 s. 188 kaldes J>orbjçrn Qngull for fordæta *)
og i Hákonar þáttr Hárekssonar 7. kap. (Fms. XI s. 435)
tiltales en mandsperson med ordene bflvut fordæta. Kvin-
delige fordætur omtales i Lokas. v. 32 og vistnok også i
Sigrdrm. v. 26. Grunden til, at disse væsener fortrinsvis
*) i; Boers udg. k. 82, 31 udelades ordene eda fordæéu, som det sy-
nes med urette.De står i de bedste håndskrifter (se Boers note til
stedet).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:26:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anf/1916/0085.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free