- Project Runeberg -  Anmärkningar vidfogade Docenten Åbergs "Granskning" /
7

(1882) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anm. 1

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

7

och »Om några de vigtigaste egenskaper» — dessa äro
bokens tvenne delar. Ingenting kan vara enklare. Det
är först en blick på egenskapens innehåll, sedan en blick
på dess omfång. I den förra delen har jag börjat med
att urskilja egenskapen från saken, och sedan har jag
åtskiljt honom från öfriga tankeföremål, i den ordning i
hvilken han genom åtskilnaden från hvarje föregående
kom att likna hvarje efterföljande, tills jag slutligen kom
till det tankeföremål, genom hvilket egenskapen, enligt
min mening, just blefve saken gifven, nämligen
förhållandet, och som bland alla tankeföremål vore
egenskapen mest likt. Skulle icke detta vara metodiskt?
Bokens andra del öfvergår från egenskapsbegreppets
innehåll till dess omfång. Men de der anförda egenskaperna
äro helt empiriskt och rapsodiskt upptagna? Sant nog:
till utseendet. De 7 kapitlen handla om 1) vara och
icke vara, 2) intet, 3) genus summum, 4) fenomenalitet
och väsentlighet, 5) evig och andlig tillvaro, 6) frihet,
7) godhet och ondska. Hvar man ser, att de 5 första
bestämningarna afse det teoretiska, de 2 sista det
praktiska. Att kap. 2, »om intet,» endast är ett appendix
till den i kap. 1 innehållna läran om icke-vara, är sant,
men denna lilla rent formella disproportion torde icke
hafva fövillat hvarken opponenten eller någon annan
läsare. Skulle det nu finnas någon allmännare och mindre
fordrande egenskap än den att vara och den att icke
vara? Utan all fråga nej, eftersom allting är sig sjelft
och år icke sin motsats? Är det då icke rimligt att tala
om dessa egenskaper först? Och fins det någonting högre
än det andliga och eviga, och är det då ej skäl att komma
till detta sist? Och såsom öfvergång från en egenskap,
som tillkommer allt, till en egenskap, som tillkommer
endast det högsta, är det ej lämpligt att tala om
motsatsen mellan fenomenalitet och väsentlighet, då ju det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:29:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anmabergs/0011.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free