- Project Runeberg -  Anmärkningar vidfogade Docenten Åbergs "Granskning" /
25

(1882) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anm. 12 - Anm. 13

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

25

Guds tillvaro, såsom jag tror, äro två särskilda egenskaper
bos Gud, ehuru de visserligen ömsesidigt äro hvarandras
vilkor, så hafva ock dessa egenskaper hvar för sig olika
egenskaper, så att den ena egenskapen icke är den
andra. Eftersom den ena har egenskaper, som den andra
icke har, så äro de så till vida hvarandra motsatta, så
att i hela tankeverlden icke kan uppletas något, som är
båda, ehuru visserligen den fins, som har båda, näml.
Gud. Men då inkommer ju motsägelse i Gud?
Inkommer det motsägelse i en menniskokropp, dermed att han
har i sig hufvud och t. ex. hjerta, men hvarken
hufvu-det är hjerta eller hjertat är hufvud, utan hufvud och
hjerta äro två logiskt motsatta föremål? Inkommer en
motsägelse i 10-talet, dermed att det har i sig en trea
och en sjua, men trean är icke en sjua, och sjuan är
icke en trea, och tian är hvarken en trea eller en sjua?
Att två föremål äro motsatta betyder nämligen, att samma
föremål icke kan vara båda, men detta hindrar icke, att
samma föremål kan i sig inrymma båda.

Anm. 13.

20: 8 — — Predicera vi om det absoluta väsendet
bestämningarna andlighet och sj elfmedvetande, så ligger häri
ingen som helst hänvisning på en dylik relation.

Men tänk om i andlighet och sjelfmedvetande
nödvändigt låge ej blott enhet utan äfven mångfald, och om
deri låge en det Enas nödvändiga förbindelse med de
många, så att det Ena nödvändigt till de många,
således också till andra föremål än sig sjelft, intoge
ställningen, d. v. s. förhållandet eller relationen, att vara en
dem enande makt? Och om i andlighet och
sjelfmedvetande icke nödvändigt ligger en sådan enhet och
mångfald, huru då undfly eleatismen?

i

Uxia. v -

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:29:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anmabergs/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free