- Project Runeberg -  Anmärkningar vidfogade Docenten Åbergs "Granskning" /
30

(1882) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anm. 18

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

30

net, när reflexionen kommer frän ett håll, med det
andra, när den kommer från ett annat, såsom nyss i fråga
om vara och förnimmas); och i sådant fall kan tydligen
ingenting vara ett förestäldt utan att vara en föreställning,
följaktligen kan ingenting vara ett »förestäldt vara» eller
ett »förstäldt förnimmas» utan att vara en föreställning.
Skulle nu såsom i inkastet antogs, det förestälda varat
och det förestälda förnimmas tänkas, så skulle då en
föreställning kunna tänkas eller, enligt Boström, kunna
vara ett begrepp, hvilket är orimligt. Invändningen att
hvad som är föreställning för den ene, kan vara begrepp
för den andre, eller att hvad som är föreställning i ett
ögonblick, kan vara begrepp i ett annat, gäller väl i den
meningen, att hvad som föreställes af den ene, kan begripas
af den andre, men gäller icke på den ståndpunkt der det
förestälda nödvändigt är en föreställning och det
begripna är ett begrepp; ty på den ståndpunkten måste
satsen: »det, som är förestäldt af den ene, är detsamma
som det, hvilket är begripet af den andre» kunna
öfver-sättas med: den enes föreställning är samma sak som
den andres begrepp, så att den enes begrepp har alldeles
samma egenskaper som den andres föreställning, t. ex.
samma klarhet, nödvändighet etc. Här är nu förutsatt,
att den boströmska läran om förnimmelsens och det
förnumnas identitet skall tolkas så, som läran om
identiteten af »vara» och »förnimmas», att de nämligen icke äro
samma sak försåvidt den ingår i olika relationer, hvilket
blir två logiskt samordnade och således motsatta föremål,
utan att de äro samma sak, som i ena fallet observeras
från en sida och då får ett namn, i andra fallet
observeras från en annan sida och då nämnes annorlunda
(såsom nyss i exemplet om slottet: detta slott försåvidt
det ses från söder, är icke — detta slott försåvidt det
ses från norr — de två äro således motsatta — men det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:29:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anmabergs/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free