- Project Runeberg -  Annaler for nordisk oldkyndighed (og historie) / 1836-1837 /
192

(1836-1863)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

forklarer maaskee mere end alt andet, li vad Vendernes
Czerneltog oprindelig har været.

Som Modsætning af forrige ansees Belbog eller
Bjel-bog, den lyse eller hvide Gud, af bily, bjaly, hvid. Han
dyrkedes i den ældste Tid hverken ved Billede, Tempel
eller Offer1. Denne Guddom svarer, synes mig, ligesaa
tydelig til Nordboernes Baldr, den lyse eller hvide, d. e.
det rene, velsignende Himmellys, den lyse Dag om man
vil, der strider med Morket (Hdftr) og overvindes af dette,
men fodes paa ny-. Den hvide Urt, Baldersbraa, der var
helliget denne Gud, viser ikke blot Guddommens, men
selve Navnets Betydning.

Bjelbog menes at have været den samme, som
Svan-tevit eller Zvantevith, der dyrkedes af hele den slaviske
Stamme, men især af Rugerne, og holdtes for den overste
02 bedste af alle de skabte Guder. At han skulde være
den kristne Helgen Sanctus Vitus, og skylde denne sit Navn
og sin Dyrkelse, som Helmold og Saxe anfore, er
aaben-bar en Misforstaaelse3. Navnet forklares: det hellige

Lys, den hellige Forer, den hellige Hævner4 efter den
forskjellige Betydning man tillægger Ordet vit; men man
er enig i, at Navnets Begyndelse kommer af suety, strafy,
swanta, hellig. Saxe5 beskriver hans Tempel og
Billed-stdtte i Byen Arkona paa Riigen. Midt i Byen stod hans
Tempel af Træ, omgivet af to Indhegninger. Billedet
havde fire Halse og ligesaa mange Hoveder, som vendte
til fire Sider (udtryktes maaskee derved Solen, som skuer
overalt?). I den hdjre Haand havde det et Horn, som
Præsten paa et af Aarets Hoved fester fyldte med Viin, for

1) Nysanforte Skrifter. At han senere fremstilledes med et blodigt

Ansigt, som var bedækket med Fluer, betvivles vel med Rette. Dobrowsky

Slavin, S. 403-404. — 2) De vendiske Guddomme maatte af Aserne
betragtes som fjendtlige: Surir var Asernes Fjende. Jeg nævner derfor i
Forbi-gaaende den ellers dunkle og ubekjendte Bell, gom Frey strider med og
overvinder (Yoluspå, Str. 54. Snorra-Edda, S. 41), da det mulig kan op-

lyses, at denne Bcl’i er den samme som Bjelbog opfattet unrler en fjendtlig
Form. — 3) Helmold, lib. 1. rap. 52. 6. Saxo, lib 14. S. 321 — 4) Anton,

1 Th. S. 44. Dobrowsky, S. 41 i. Ingemann, S. 8. — 5) Saxo, lib. 14, S. 31!).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:31:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/annordoldk/18361837/0200.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free