Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
100
SPROGKUXDSKAR l NORDRX.
Fornuft, her et Udtryk af Fdlelse, der rdrfe mit Hjerte,
at jeg da kyssede min Bog af Glæde; jeg forhavsedes
over, at finde sund Menneskeforstand hos de Gamle; jeg
tænkte, der var ligesaa stor Forskjel imellem deres
Fornuft og min, som der var imellem hegge Sprogs Bygning.
Saavidt Bernardin. Hvad mener da den guddommelige
Rousseau, denne vidunderlige Mand, der foragtede
Menneskene, og anvendte hele sit Liv paa at oplyse dem, der
ansaae Studiet af de gamle Sprog for ringe, og dog havde
dannet sig selv efter de Gamle, og foretrak den gamle
Litteratur for alle nyere. Jeg finder en Bemærkning af
ham, som her kan komme os tilgode. Efterat han har
anfort, at Sprogundervisning ikke horer til den unge
Alder, og at intet Barn i en Alder af tolv til femten
Aar nogensinde har lært to Sprog, vedbliver han: Jeg
tilstaar, at hvis Studiet af Sprog ikke var andet, end
Studiet af Ord, det vil sige Tegn eller Lyd, som
udtrykke dem, saa kunde dette Studium være passende for
Born; men i det Sprogene forandre Betegnelsesmaaden,
omskifte de ogsaa de Begreber, som ligge til Grund.
Hovederne danne sig efter Ordene, og Tankerne modtage
Anstrog af Mundarterne. Fornuften alene er fælles, men
Forstanden har i hvert Sprog sin egen Form, en Forskjel,
som tildels kan være Grunden til eller Virkningen af de
forskjellige Folkekarakterer; og hvad der synes at
bestyrke denne Formening, er den Erfaring, at hos alle
Verdens Folk fdiger Sproget Sædernes Omskiftelser, holder
sig eller forandrer sig med dem. Af disse forskjellige
Former giver nu den daglige Vane Barnet een, og den
beholder det, indtil Fornuften har udviklet sig. Skulde
det have to, saa maatte det kunne sammenligne Begreberne;
men hvorledes skulde det kunne sammenligne dem, da
det næppe er istand til at fatte dem? Enhver Ting kan
for det have tusende forskjellige Betegnelsesmaader, men
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>