- Project Runeberg -  Annaler for nordisk oldkyndighed (og historie) / 1842-1843 /
219

(1836-1863)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM KJÆMPKVlSBRiVE. 219

Uudsletteligt, noget Sandt, til Grund, noget, som kan
fængsle Tilhorernes Opmærksomhed og holde den vaagen
indtil Enden; og den ellers uforklarlige Gaade, at disse
Sange netop i denne Form kunde have noget saa
Tiltrækkende for Folket, er derved lost.

Overvejer man nu nojere disse Meninger, saa lede
de omtrent til folgende Resultat. Med Hensyn til
Rhyth-men hersker der en anden Karakter i selve Visen, end i
Omkvædet. Visen selv eller den egentlige Sang er
rhyth-misk, metrisk, er Sang, Melodi; Omkvædet er urhythmisk,
umetrisk, er Prosa, Recitativ. I den forste ligger den
egentlige Melodi, i det sidste en Variation over sammes
Hovedtanke. For saavidt kunde Omkvædet sammenlignes
med Forspillet, Mellemspillet og Efterspillet i Musikken.
Ligesom disse tjene til at lede Tilhoreren ind i
Hovedtanken, at holde ham deri, og at bevare Efterklangen
deraf i hans Sjæl, saaledes ligger der i Omkvædet en
Reflexion, der har Hensyn til hele Visens Indhold; det
han derfor være borte, men ikke uden at svække
Virkningen. Med Hensyn til Indholdet er der ligeledes en
klar Modsætning imellem begge Deles Natur, og ligesom
den egentlige Vise kan sammenlignes med Dialogen i det
græske Skuespil, saaledes svarer Omkvædet til sammes
Kor. Skuespillets Dialog indeholder det samme, som den
egentlige Vise: Beretning om hvad der skeer udenfor

Skuepladsen og Handlingens Fremrykken ved selve de
handlende Personers Samtale; derfor er denne Del ,
ligesom i Skuespillet, baade fortællende og dialogiseret; Koret
indeholder derimod lyriske Udbrud og Reflexioner over
Handlingen, sympathetiske Fornemmelser hos andre, som


ved den foranlediges. I det egentlige Skuespil hersker
derfor et regelret Metrum, i Koret derimod storre Frihed,
fordi det er Medfolelsens Udbrud. Det ene udtrykker
Handlingens Fremstilling, det andet alles Deltagelse deri.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:31:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/annordoldk/18421843/0223.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free