- Project Runeberg -  Annaler for nordisk oldkyndighed (og historie) / 1844-1845 /
60

(1836-1863)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

os; ingen tidsudvikling deraf, så manglede vi det behorige
stof til at tænke over sprogudviklingen, så kunde vi ikke
skabe noget ideelt, hvorved almuens platte og tildels
forvirrede tale ophojes til harmoni og skonhed, til et
tungemål for dybsindige og fintfølende mennesker.

Og hvorledes forholder skriftsproget eller den huj ere
tale sig til skriften? Det vi kalde skrift, sproget således
som det ligger skrevet for os, svarer ligefrem til musikkens
afbildning ved noder. Alle kunne let lære at læse noderne,
men de kunne ikke spille dem så let; det er en kunst.
Når man lægger de samme noder for flere virtuoser, så
spille alle efter dem, alle spille de samme noder, den
samme melodi, men den ene spiller den så, den anden
så, og hvilken uendelig forskel er der ikke imellem det,
de sige! Således er også skriftsprogets udøvelse en kunst.
Det er overalt og ingensteds. Det er ingensteds til som
en naturting, hvad der således er til, er kun dialekter;
det tales i sin fuldkommenhed hverken i det ene landskab
eller i det andet, hverken i en storre kreds eller i en
mindre. Det, som denne eller hin i almindelighed taler,
svæver enten ned imod almuens mål, eller hæver sig i
visse måder derover, men stedse røber hans mål, hvilken
landsmand han er; det er en mellemting, hverken
almuesmål eller skriftsprog. Dette bliver egentlig forst da til,
når virtuosen opfatter det skriftlige grundlag, og udfører
det efter det levende sprogbillede i hans sjæl, hvilket først
udvikles ved megen eftertanke og dyb følelse og et vist
naturligt anlæg. Det skifter om, alt efter de forskellige
foredrags natur og deres formål, og efter den forskellige
personlige dannelse. Der gives dem, som aldrig lære det;
når vi høre dem, må vi mangen gang først overføre deres
tale til det ideal, som lever i vor sjæl, ligesom den gode
musiker, når han hører en yndig melodi slet udført, for
at kunne forstå den, og for at kunne holde ud at hore

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:32:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/annordoldk/18441845/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free