- Project Runeberg -  Annaler for nordisk oldkyndighed (og historie) / 1848 /
322

(1836-1863)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

322 danmarks RTHNOGRAPH. forhold I dk ældste tider.

i Landsbyer, ikke i enkelte Gaarde), der begunstigede en

en vis Ancipitet skjult? Saameget er idetmindste vist, at Ordene
mista og vanta begge betyde „at mangle", men at Stammen mis i
Sammensetning oprindelig betegner en Forskjellighed, en Om vexlen;
skulde van- ogsaa oprindelig betyde det samme?

Hvad nu Navnet Frey r angaar, da betyder det oprindelig kun
„Herre", ligesom dets Feminin Freyja, sammendraget Fru, efter
Snorres udtrykkelige Vidnesbyrd og hyppig Sprogbrug betyder
„Frue". Hin Betydning af „Freyr" viser sig især i det Gotiske,
hvor den svage og derfor mere emphatiske Form frauja hos
Vulfila bruges til at gjengive Bibelens „Herren", og paa samme
Maade i Oldhðjtydsk fr oho, Angels, fred (f. Ex. hos Cædmon:
fred älmihtig, den almægtige Herre). Men kan Ordet endog af
streng-christelige Forfattere benyttes som et Appellativ for Gud
eller Christus, saa kan umulig, idetmindste i Gotisk, Oldtydsk
eller Angelsaxisk, noget hedensk eller afgudsmcssigt have klæbet
derved, og det maa saaledes i egentlig Forstand have været appellativisk,
d. e. blot betydet „Herren"; men den Herre, som dermed xilt’ é%aftfi
meentes, kan da igjen ikke have været nogen underordnet Guddom, men
i Hedendommen den överste Gud, og det er saaledes at antage, at
frauja eller f r avis hos Goterne, fröho hos Oldhöjtydskerne, fréa
hos Angelsaxerne kun var det sædvanlige Værdighedsnavn,
hvorunder man forstod Odin (Vodans, IVuotan, Våden), saaat maaskee
endog dette Odins egentlige Navn der forholdsviis sjeldnere har
været brugt. Nu er det en bekjendt Sag, at der i den nordiske
Mythologi (efter Edda) hersker en Forvirring med Hensyn til
Frigg, Odins Hnstru, og Freyja. Det «r ikke Frigg, men Freyja,
som deler Valen med Odin; i det angelsaxiske allitererede Homili,
optagen i Annaler for nord. Oldkyndighed og Historie 1846 heder
det udtrykkelig, at Venus paa Dansk kaldtes Frycg (S. 79)
o: Frigg; og Fredagen, der, som bekjendt, ellers udledes afFreyjas
Navn, udledes i en gammel svensk Paraphrase af Bibelen af „Frig
drötning Odhins kona". Benævnelsen Fri, som ej alene af Snorre
erklæres at være synonym med Freyja, men endog virkelig er
synonym dermed, (da húsfrú og hüsfreyja bruges om hinanden)
er egentlig kun en Modification af Frigg eller rettere, som
Angelsaxerne skrive, med y, Frygg, d. e. Friggv, med Aflednings -v;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:32:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/annordoldk/1848/0328.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free