- Project Runeberg -  Antiqvarisk och arkitektonisk resa /
17

(1839) [MARC] Author: Carl Georg Brunius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

med önskan, att bådadera måtte i hela riket antagas a).
Den höga kupolen, hvilken, ehuru saknande sitt
ursprungliga stöd åt vester, icke har någon enda spricka, och
si-doskeppens takhvalf, hvilka, ehuru beröfvade motverkan
af mellanskeppets bågar och kappor, äro likväl i godt
behåll, ådagalägga nogsamt, att ifrågavarande rasering var
i högsta grad oöfverlagd, ja till och med klandervärd.
Kyrkans nedsänkta vattentak är föga bättre, ty meranämnde
brädhvalf röjer dropp. Oin detta vattentak afbrinner, så
kan numera hennes innandöme icke, såsom 1610, räddas.
När föröfrigt spilcarne hunnit afrosta och bräderne börja
lossna, livad säkerhet har man då vunnit genom de fasta
stenhvalfvens utbytande mot den skröpliga träbråten?

I Halmstads kyrka har under katholska tiden funnits
åtta altaren, nemligen S. Nicolai, S. Olofs, S. Marias
eller Vårfru altaret, S. Barbaras, S. Eriks, S. Jacobs, S.
Andreas’ och Calentealtaret. Nu ha alla försvunnit, och
kyrkans innandöme har derpå icke förlorat i anseende,
Hennes nuvarande altarbord står inom korets pelarkrets.
Altartaflan, en gåfva af Jöran Sperling i anledning af dess
fru Ingeborg Liljehöks död 1675, föreställer i nedersta
afdelningen nattvardens instiftelse och i öfversla Christi
korsfästelse. Omfattningen, som är af marmor,
harmonierar hvarken till stil eller figurer med kyrkans
grundidé. Denna altarprydnad minskar korets belysning och
störer detsammas sköna anordning. Detta missförhållande
är ingen ovanlighet; ty sedan medeltidens konst blifvit
genom den nyare undanträngd, började man både in- och
utrikes att utan afseende på de uråldrige kyrkornas
anordning deri uppsätta pråliga, andefattiga altarprydnader.

2) Carl Härlemans Dagbok, Stockh. i7’/o, s. s«— 3,>.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antarkresa/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free