- Project Runeberg -  Antiqvarisk och arkitektonisk resa /
240

(1839) [MARC] Author: Carl Georg Brunius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

naturligtvis utom vår afsigt, att här anföra ilera exempel
på elt dylikt förhållande; helst hvarje forskare har
tillfälle all finna en mängd sådana i lärda verk, hvilka i
äldre och nyare lider utkommit i afseende på hithörande
frågor 1

Man började tidigt använda clirislliga symboler äfven
på verldsliga arbeten. Man finner nemligen å
Byzantin-ska kejsaremynt fanor och sköldar med Christi anagram,
segerbilder med korsprydda klot o. s. v. Man finner å
gamla sigillringar och lampor Frälsarens namn eller
anagram, fiskar, dufvor, palmer, vinrankor m. m. Christ—
lige symboler blefvo jemväl använde å kolossala
konststycken, som utfördes för verldsliga ändamål. Vi vilja
exempelvis nämna, att i Byzantiuin på torget framför
rådhuset uppfördes en ofantlig kolonn, hvarå Justinianus
till häst föreställdes i öfvernaturlig storlek. Han hade en
Achillesdrägt, var vänd mot öster och förde i venstra
handen ett klot med ett deri insatt kors och framräckte högra
med ulsträckta fingrar. Klotet betecknade, alt
Justinianus underkufvat land och haf; korset, alt han innehade
sitt välde och sin slridskraft genom christendomen; den
framräckta handen med utsträckta fingrar åsyftade, att
han afskräckte främmande folkstammar från
inkräklnings-försök 123. Procopius, som beskrifvit och förklarat denna
minnesvård, tillhörde Justiniani omgifning, och måste
således vetat, livad ofvannämnda föreställning åsyflade.
Denna symboliska idé har sedermera spridt sig vida om-

“3 Se Joannis Ciampini Velera Monumenta, in qtiibus prscipue
musiva opera etc. illustrantur. P. I. Roma;, j«9o. 1’. II. Rom»,
ifi!)9. J. G. Muller, Professor der Tlieoiogie, Die bildlichen
Dar-stellungen hn Sanctuarium der christiichen Kirchen vom iunfien
bis zum vierzelmten Jahrhundert, Trier, 1S3S ni. 11.

Procopius, De sedificiis L. I. c. II.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antarkresa/0253.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free