- Project Runeberg -  Antiqvarisk och arkitektonisk resa /
266

(1839) [MARC] Author: Carl Georg Brunius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hvilade på kolonner. Altarne voro under rundbågsåldern
ganska små och höllo vanligtvis 12 fot i längd, 4 i bredd
och 4 i höjd, och baldakinerne deröfver voro ganska
låga; men altarne blefvo under spetsbågsåldern genom
anbringande af skåp med helgonbilder och sirater vida
ansenligare. Desse altarhimlar och altarskåp voro likväl
så små, att de icke bortskymde kyrkornas fönster eller
afbröto deras perspektiver. Så bortskymmer t. ex.
altar-baldakinen i Markuskyrkan i Venedig ingalunda
byggnadens perspektiv. Detsamma gäller om altarprydnaden i
domen i Milano. Då den uråldriga Pälskyrkan utom Rom,
San Paolo fuori delle mura, blef 1285 försedd med ett
nytt hufvudaltare, uppfördes detta enligt tidens bruk i
spetsbågsstil. Fyra rödaktiga porfyrkolonner uppburo ett
tabernakel med lätta, löfprydda gatlar och spiror. Ehuru
man borde valt rundbågs- ej spetsbågsslilen, fick dock
detta hufvudaltare en så passande plats och en så väl
beräknad storlek, att det ingalunda förstörde byggnadens
helhet. Vi vilja icke trötta med upprepande af en mängd
hithörande exempel, som ådagalägga, att medeltidens
byggmästare, hvilka i beräkningen af perspektivintryck
öfver-träffat både sina föregångare och efterträdare, mer än
väl förstodo, att en del ej får så tilltagas, alt den
omintetgör det helas storhet.

Man började redan i femtonde seklet uti Italien återgå
till antikens studium. Men den klassiska stilen
utvecklade sig i öfverensstämmelse med klimatiska förhållanden
samt politiska och religiösa behof. Man sökte således
förgäfves sammanpara den ined christendomens väsende.
Deraf uppkom ett vacklande, som aldrig visat sig
märkbarare än vid uppförande af Peterskyrkan i Rom. Hvar
finnes ett kolossalare misstag? Allt skulle här beräknas

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antarkresa/0279.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free