Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sevelin
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
framställningen af dessa stridiga bilder
och deras öfvergångar, och mera
behöf-ver ej sägas till bestyrkande af hennes
ovanliga konstnärsskap.
Vidare var hon Aline i »Drottningen
af Golconda», Zerlina i -»Don Juan»,
Fau-chon, Cherubin i »Figaros bröllop»,
Pa-mina i »Trollflöjten», Anna i »Friskytten»
— alltid med fulländning i sång och
spel. I detta senare har hon aldrig
varit upphunnen af dem, som efter henne
haft en och annan af dessa roller, i sången
af ingen utom Lind och Michal. Jag
talar naturligtvis om den tid, då hennes
sångröst ännu egde hela sitt medfödda
och förvärfvade behag. Cherubin3 roll
är bland de svåraste, mycket derför, att
musiken och orden ej riktigt förlikas.
Mozart, ett vida större och djupare snille
än Beaumarchais, kunde likväl ej rätt,
kanske just derför och såsom tysk, sätta
sig in i andan af dennes frivola,
sprittande qvickhet. Djefvulen, verlden och
vårt eget kött lura i hvarenda rad af
B:s komedier. I Mozarts musik är ofta
ett djup af känsla, ett svärmeri, en
idealisk lyftning, till hvilka texten icke
gif-ver någon anledning, hvarmed dock
ingalunda är sagdt, att icke ton- och
orddikterna ofta ypperligt sammanfalla i många
detaljer, t. ex. i åtskilliga ensemble-sa-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>