- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
11

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lagda stenarne bildar ett väsen, hvilket tilltalar hjerta ocb
förstånd nästan med samma omedelbara klarhet och
be-griplighet som den Grekiska plastikens eller
bildhuggar-konstens yppersta mästerverk. Ty Grekens sinne är
framför allt plastiskt, i yttre gestalt formande sina
föreställningar, och derföre har äfven hans tempel fått en plastisk
karakter likaväl som hans poesi. Detta plastiska väsende-,
denna organiska lifsfullket uttalar sig främst i den lugna
jemnvigten mellan bärande kraft och buren börda.
Hvar-för har Greken icke nöjt sig med att under bjelklaget och
taket, som skola bäras, sätta en tjock fyrkantig murpelare,
såsom man sedan så många gånger gjort utan afseende
på, om det burna behöfde en slik kraftansträngning eller
icke? Eller hvarför satte han ej under ett väldigt
öfver-f lag, såsom i våra dagar så ofta sker, en tunn, spenslig
jernkolonn, der ämnets styrka och hållbarhet för den
reflekterande tanken får ersätta, hvad formen såsom sådan
omöjligt kan gifva fantasien, nemligen säkerhet, att icke
hela massan förr eller senare störtar ned? Nej, ty båda
delarne hade varit en lögn, och äfven det skönas verld
gör anspråk på sanning likaväl som den sedliga och den
intellektuella verlden. Intet folk har väl heller varit
känsligare för brott mot den lagen än det Grekiska folket.
Denna jemnvigt har öfverallt fått ett klart uttryck: den
visar sig i pelarnas höjd i förhållande till tjockleken; den
visar sig i det deraf beroende afståndet mellan de särskilda
pelarne, så att bördan jemut fördelas; den visar sig i
bjelklagets eller bördans proportionerliga tyngd och storlek.
Ju väldigare bjelklaget var, desto större bärkraft fick
pelaren, och för att denne skulle visa sig så mycket säkrare
stå på sin fot, bildades han sakta afsmalnande uppåt. Men
för att tydligt ådagalägga, att han ej stod der som en
död massa, utan för att liksom ingjuta i honom
medvetande om ändamålet med sin tillvaro, om vi så få uttrycka
oss, begagnades några egendomliga medel, hvilka vi nu
vilja påpeka. Från basen eller foten till kapitelen eller

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free