- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
16

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

om det kolossalt kraftiga i dessa ursprungliga tempel, om
man besinnar, att på Sicilien pelare finnas, livilka äro
försedda med aderton refflor hvardera, men af en bredd
och ett djup sådant, att hvar och en väl rymmer en
full-växt man. — 1 sjelfva Grekland finnes ingen annan
lem-ning qvar från dessa tider än 7 mäktiga Doriska pelare
efter ett Pallastempel i Korinth. I mindre Asien äro
åter-stoderna ännu ringare, ehuru man genom de gamles
berättelser känner, att verk uppstodo sådana som det
beryktade Dianatemplet i Ephesus, ett af forntidens mest
storartade Joniska tempel, hvilket såsom bekant, hrändes
af Herostratos.

Den andra perioden räknas från Perserkrigen till
Macedoniska öfverväldet (470-338 f. Chr.). Grekiska
folkets och derför äfven Grekiska konstens blomstring
falla i början af denna period. Sedan gick det visserligen
nedåt till följe af afunden mellan Athen och Sparta och
det derigenom föranledda Peloponesiska kriget, men ännu
fortlefde länge och starkt den Grekiska skönhetsanden,
och först med frihetens förfall inbröt äfven förderfvet inom
byggnadskonsten. — Öfvergången från den stränga stilen
bildar Pallastemplet på Ægina, märkvärdigt för de
der-städes funna skulpturgrupperna, om hvilka vi framdeles
få tillfälle tala. Första steget till full frihet är det
herrliga Theseustemplet i Athen, ett af den Attiskt-Doriska
stilens yppersta verk och dessutom ett af de häst
bibehållna minnesmärkena från den goda tiden. Med sina
fina och ädla former, framställda i den pentheliska
mar-morn, som genom tidens inflytelse erhållit en guldartad
färgton, måste det i sin enkla skönhet verka med en
egendomlig tjuskraft på den, som i dess klara och rena
proportioner första gången ser Helleneranden
förkroppsligad framför sig. — Så kom Perikles glänsande tid. I
40 år styrde han klokt och fint de nyckfulle Atheniensarne,
och under denna tid pryddes Athen med konstverk i
arkitektur och skulptur, hvilka höra till det förnämsta, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free