- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
19

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

till landets natur och folkets ursprungliga anlag, gäller i
egentligaste mening nu, då vi vända oss till den konst,
som är det riktigaste ocli naturligaste uttrycket för
Grekens skönhetssinne. Man kallar derföre Grekens fantasi
plastisk, emedan den helst ger sina föreställningar lif i
den form, som låg Grekens naturliga, på den sinliga
verl-den riktade hlick närmast, nemligen den yttre gestalten.
Grunden härtill låg i den harmoniska genomhildningen af
själ och kropp, af ande och sinlighet till ett klart uttryck
för ett enda, fullkomligt, menskligt väsende. Det fanns
icke hos Grekerna som hos den moderna menniskan en
oöfverstiglig klyfta mellan känsla och förstånd, mellan
hjerta och hufvud; dessa numera så sällan förenade
motsatser trifdes godt tillsammans hos dessa naiya,
okonstlade naturens barn, hvilka derföre hvarken voro kallt
reflekterande som vi, ej heller veka och sentimentala, som
vi ju också gerna äro. Det fanns hos dem en sund känsla
af det naturliga lifvets fulla berättigande vid sidan af det
andliga. Derföre kunde äfven det kroppsliga för dem bli
ett fullt motsvarande uttryck för det inre, andliga; derföre
blef plastiken, der det företrädesvis gäller att framställa
menniskan och hennes verid i skön och harmonisk yttre
tillvaro, deras egentligaste konst; derföre är deras
byggnadskonst, såsom vi redan anmäkt, plastisk, liksom man
äfven har anledning att om deras måleri, såvidt man
känner det, göra samma anmärkning. Derföre voro äfven
deras episka och dramatiska personer plastiska gestalter;
Homeri hjeltar tåga till strid med samma ädla, lugna
värdighet som kämparne i de från Parthenon räddade mar {+-+}
morrelieferna, och Sophokles’ tragiska personligheter likna
vandrande marmorstoder, särdeles om man tänker sig
ansigtets lifliga minspel doldt i den efter karakterens
beskaffenhet en gång för alla gestalstade masken. Ja,
derföre var hvarje bildad Grek egentligen en plastisk figur,
hvars inre och yttre menniska i vetenskapliga idrotter
och gymnastiska lekar utbildades till den fullkomliga jernn-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free