- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
20

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vigt, som i bildhuggarekonsten fått sitt ideala uttiyck, och
son/förskaffade den då utrustade mannen hedersnamnet:

Kallagathos, eller skön och god.

Till följe häraf blef konsten riktad mera på
framställning af yttre bestämda händelser än inre själstillstånd;
den sysselsatte sig mera med förherrligande af Gudar
och Heroer än af enskilda mcnniskor; den vände sig i
allmänhet mera till sagans ideala tilldragelser än till det
verkliga lifvets bestyr, om man undantager, då den
företog sig att föreviga sådana i nationens lit märkvärdiga
och djupt ingripande händelser som kriget med Perserna.
Men det högsta och värdigaste ämnet för konsten var
Gudarne. De gamle sade, att Homerus skapat åt
Grekerna deras gudar, och det är sant, om man tager
Homerus såsom en personifikation af den poetiska folkanden.
Ty det är just det karakteriska hos Grekerna och det för
den lefvande och ideala utvecklingen af deras konst
nödvändiga grundlaget, att ingen afskild prestkast hos dem
fastställt gudabegreppen, utan gudarnes bilder äro
alster af folkets egen skapande fantasi, hvilken
förkroppsligat sig i Homeri odödliga sånger och sålunda gifvit den
Grekiska Olympen ett lif, som blott väntade på
bildhuggarens mejsel för att erhålla på en gång sin högsta
andliga förklaring och sinliga åskådlighet. Vid dessa skarpt
ulpreglade gestalter höll konsten fast som vid den
dyrbaraste nationalegendom, och derigenom uppkom ett
egendomligt förhållande inom den Grekiska
bildhuggarekonsten, nemligen fastställandet en gång för alla af en
bestämd typ för de olika gudarne, hvilken man allt
framgent behöll och oupphörligt med få modifikationer efter
olika konstnärslynne upprepade, — ett förhållande,
hvar-till vi vid den historiska öfversigten skola återkomma, och
som för bevarandet af de äldre mästarnes för oss
förgångna verk var af allra högsta vigt.

I motsats mot Orientens mångfaldiga onaturliga och
ohyggliga missbildningar och sammanblandning i gudage-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free