- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
22

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

imellertid tycket vara livilket som helst: så mycket är
säkert, att för den högre plastikens ideala gestalter den
Grekiska profilen är den enda gilla, emedan den lika
nära sammanhänger med plastikens väsende som detta
med den Grekiska åskådningen i allmänhet. Thorwaldsen,
återupplifvaren af den äkta skulpturstilen, har nogsamt
insett detta, då han bildat sina gudars och hjeltars
huf-vud efter antikens mönster. Hufvudkarakteren i denna
typ ligger deri, att det andliga och sinliga lifvets
organer icke blifvit utbildade på hvarandras bekostnad, utan
alla äro harmoniskt utvecklade jemte hvarandra till
fullkomlig jemnvigt. Derför är pannan relativt låg, utan skarp
öfvergång till uäsan, ögonen, det egentliga själslifvets
spegel, djupt liggande och derigenom verkande så mycket
starkare, kinden rundad i kraftig oval och de måttligt
svällande läpparne fint, men säkert tecknade. Dock —
hufvudet betydde icke allt hos Greken, isynnerhet som
det saknade ögats fullt lefvande uttryck; derföre blef
också hela kroppen liksom öga för att på kvarje punkt
låta själen skimra igenom, såsom man träffande anmärkt;
derföre bildades äfven hufvudet på alla äkta antiker
jem-förelsevis litet, och kroppen fick högre betydelse än
ansigtet, såsom man kan se redan i de i Miinchen befintliga
Æginetiska grupperna, hvilkas kroppar fått ett förträfligt
lif, medan ansigtet grinar stelt och liflöst emot
åskådaren. Hvad nu kroppen beträffar, hade konstnären det
Grekiska folkets fria seder att tacka både för en ädelt
utbildad folktyp och för ypperliga tillfällen att studera
naturen i hela dess herrlighet. Detta skedde genom de
ifriga gymnastiska öfningarna och den högt drifna
kroppsliga färdigheten, hvarigenom de lyckliga naturanlagen på
det yppersta utvecklades, under det ögat städse hade
tillfälle att iakttaga, huru menniskokroppen, fri och ledig
från alla band, visade sig i de mest olikartade
ställningar. Mycket inverkade äfven Grekernas enkla,
ändamålsenliga drägt, som i klara, lätt begripliga veck smög sig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free