- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
24

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

af menskligt ock djuriskt går igen. I Orienten satte man
oftast djurkufvud på en menniskokropp. Greken gör
tvärtom: han bildar de öfre, ädlare delarne efter menniskan
och de lägre organerna efter djuret. Derföre liafva också
dessa väsen, satyrer och centaurer, huru naturstridigt de
än ärn sammansatta, likväl för fantasien och i konsten
en sanning och ett lif, som starkare och bättre än
mycket annat bevisar Grekernas undransvärda förmåga att
gjuta kraftigt organiskt lif i allt, hvad de med sin ande
berörde.

Sedan vi nu betraktat den Grekiska skulpturen till
innehåll och form, återstår att yttra några ord om det
material, i hvilket de gamle utförde sina verk.
Sombild-kuggarne från begynnelsen arbetade för templen, gingo
de också först ut från de gamla gudabilderna, kvilka
sannolikt liksom alla ursprungliga kulturbilder voro skurna
i trä och målade. I förstone förädlades detta ämne så,
att bilden arbetades i trä, men öfverdrogs sedan med ett
•skal af elfenben och guld. Sådant arbete kallades
ckrys-elephantin-skulptur, och den öfvades just under konstens
yppersta tid, under Phidias och Polyklet, Snart utbyttes
detta kostbara material mot den hvita marmorn och
bronzen, den förre mera för de rent ideala, den senare för
de realistiska framställningarne. Dock fingo dessa ämnen
ännu icke verka i sin renhet, utan de behandlades med
färger. Klädningsfållar, diadem, vapen, ja, till och med
ögon och hår målades. I bronzen ersattes detta med
andra metaller; så bildades till och med stundom hvitögat
af silfver och pupillerna af ädelstenar.

Innan vi gå till en öfverblick öfver den Grekiska
skulpturens utveckling, kunna vi ej underlåta att fästa
uppmärksamhet vid det historiska material, som
vetenskapen här har att ordna och systematisera. Det
utgö-res dels af underrättelser hos forntida författare om
försvunna konstverk, dels af de skatter, som förvaras i
Europas museer, och som man med tillhjelp antingen af litera-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free