- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
25

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

turen eller skurna stenar och mynt sökt namngifva och
bestämma. Men just dessa skatter af skulptur i museerna
bör man noga akta sig att anse såsom direkta återstoder
af den ene eller den andre konstnärens verksamhet, ty
med vissa lysande undantag äro de flesta antika plastiska
verk både norr och söder om Alperna icke originalarbeten
af gamla Grekiska mästare, utan efterbildningar,
verkställda af Grekiska eller Romerska konstnärer från den
tid, då Greklands frihet var förbi och Muserna blifvit
öfverflyttade till Rom. Af dessa åter äro många komna
till oss i det bedröfligaste skick, stympade och
sönderslagna, beröfvade hufvud, händer, armar, ben, eller
åtminstone utan näsa, ty denna har nästan aldrig kunnat
undgå förstörelsen. En annan del åter har varit utsatt
för en annan vandalism, nemligen att restaureras af
okunniga stenhuggare, som ansett sig göra nog, när de
klibbat sina falska, maniererade former fast vid en kropp
eller s. k. torso af en antik mejsel. Det fordras derför
att nalkas hela denna bilderverld med mycken
försiktighet, om man ej vill bli förd på afvägar, och att alltid vid
bedömande hafva naturen för sig som rättesnöre. Det
behöfves, för att af dessa skatter njuta riktigt och rent,
en lika liflig fantasi vid försöket att restaurera dem i
tankarne, som det fordras för att efter de gamle
förfat-tarnes beskrifning föreställa sig en sådan figur som t. ex.
den Olympiska Zens af Phidias. Det är alldeles icke
underligt, om den oinvigde, då han första gången inträder
i Vatikanens galleri, faller i häpnad vid åsynen af den
berömda s. k. Belvederiska Torson. Den består af bålen
till en naken, muskelstark Herkulesfigur, men utan hufvud
och armar och med benen afslagna ett stycke ofvanom
knäet. Man må derför icke misstroget le åt det
stympade marmorstycket, ty en sådan man som Michel-Angelo
erkände dock, att han lärt sig hela sin konst af den
stenen. En tänkande betraktare kan sålunda ej undgå, att
hos Apollo di Belvedere såsom besynnerligt anmärka det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free