- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
27

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

med venstra foten framom den högra; men med båda
fotsulorna tryckta platt mot jorden samt armarne med knutna
händer nedhängande på hvardera sidan om kroppen,
fullkomligt som en rekryt, hvilken första gången skall
marschera efter kommando. Ansigtet är liksom i alla denna
tids bilder stämpladt af en märkvärdig hrist på uttryck i
förening med ett stelt, nästan ohyggligt leende. — Det
vigtigaste bland de från denna tid behållna verk är det
fynd som 1811 gjordes pä ön Ægina, då man ur
Pallas-templets grus framdrog lemningarne af de berömda
gafvel-grupperna, hvilka nu befinna sig i Munchen och blifvit så
mästerligt restaurerade af Thorwaldsen. Hvardera
gruppen bestod af 11 figurer; af dessa äro i den ena 10, i
den andra blott 5 i behåll. Den förre framställer striden
kring Achilles lik: i midten står Pallas Athene, vid
hennes fot ligger den fallne hjelten efter hvilken en Tröjan
griper; till venster äro Grekerna, en stående
spjutslun-gare, en bågskytt och en annan krigare på knä, till
höger Trojanerna, som anfalla i ställningar motsvarande
dem på andra sidan; ytterst i hvardera gafvelhörnet ligger
en fallen krigare. Samma scen upprepas med små
afvikel-ser i den motsatta gafveln. Kompositionen är strängt
symmetrisk, men hvarje figur, med undantag af Pallas,
som är oförklarligt stel, utvecklar en frihet i ställning
och rörelse, som visar en beundransvärd kännedom om
menniskokroppen. Det är en fulländad naturalism, men
fin och skarp, hvilken står i en underlig motsats till det
uttryckslösa ansigtet, hvars stela leende gör ett så mycket
mera spökaktigt intryck, som det fullkomligt likartadt
upprepas hos alla figurerna. Tiden för dessa bilders
uppkomst är lagd mellan 500—480. — Den stil, i hvilken
de blifvit utförde, kallas den hieratiska eller tempelstilen.
Äfven sedan konsten utvecklat sig till full frihet, fortlefde
denna stil såsom ett minne från äldre dagar, och derföre
träffar man ännu mången gång i samlingarne sådana
ar-kaistiska verk, som hära pregeln af den äldre tidens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0037.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free