- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
29

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

måga att lyckligt öfvervinna de största tekniska
svårigheter.

Hvad konsten under denna förberedande period
vunnit, var just mästerskap i tekniskt hänseende, så att hon
nu fullt beherrskade form och material och var mogen för
uppfyllandet af idealets högsta fordringar. Den tid, som
innefattar skulpturens högsta blomstring, sammanfaller med
arkitekturens och poesiens .samt öfverhufvud det Grekiska
lifvets ädlaste och vackraste utveckling. Det namn, som
här först möter oss, är namnet på verldens största
bildhuggare, Phidias. Man känner föga om hans lifs yttre
omständigheter; man vet blott, att han som gammal man
utförde de storverk, hvilka isynnerhet fört hans namn till
efterveriden, att han, 68 år gammal, anklagades för
hä-delse mot Pallas Athene, derföre att han på gudinnans
sköld anbragt sin egen och Perikles’ bild, samt att han
kastades i fängelse och der dog, förmodligen af gift.
Men detta var de finbildade Atheniensarnes vanliga sätt
att behandla sina stora män. Något arbete af Phidias’
hand finnes icke qvar, men de gamle täfla i sitt jubel
öfver högheten och adeln hos hans kolossala skapelser,
om hvilka vi endast genom literaturen, genom svaga
påminnelser å gamla Attiska mynt samt genom några
Romerska efterbildningar kunna göra oss en ungefärlig
föreställning. Ett bland hans första verk var en 70 fot hög
bronzbild af Athene Promachos eller den förkämpande, som
till minne af segern öfver Perserna upprestes på
Akro-polis i Athen. Vi känna nu knappt med någon säkerhet,
i hvilken ställning gudinnan var af bildad, men vi veta,
att hennes hjelmkam och lansspets redan på långt håll
ute på hafvet helsade seglaren och utgjorde det märke,
som visade honom, hvar den mäktiga gudinnans borg var
belägen. Dessutom utförde Phidias i guld och elfenben
Athenes 40 fot höga bild i Parthenon, som var hennes
festtempel. Om henne veta vi, att hon var stående, med
hjelm och harnesk och en segerdimma på den högra han-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free