- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
32

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

eller Doriska konstriktningen når sin höjdpunkt. Denna
riktning var, såsom ett uttryck för Dorismen, naturalistisk
i motsats mot den attiska skolans idealism. Polyklet
upptog denna riktning och utvecklade det lif, hvaraf den var
mäktig, dock alltid med denna naturalism förenande en
renhet och ett lugn, som närma honom till Phidias. Han
framställde på ett oöfverträffligt sätt den ungdomligt
manliga kroppen, sådan den genom gymnastik blifvit
utvecklad till högsta skönhet. Så gjorde han en staty, i
hvilken han ville framställa den normala skönheten hos en
fulländad ungdomlig kropp, och denna fick derföre namnet
kanon eller mönstret. Af samma art är en yngling, som
lindar segerbindeln kring sin panna, kallad Diadumenos,
om hvilken en efterbildning i Palazzo Farnese i Rom ger
ett begrepp. För öfrigt berömmes Polyklet af de gamle,
emedan han var den förste, som ställde sina figurer
hvi-lande på en fot, med den andra halft sväfvande i steget,
hvarigenom han åstadkom lätthet och frihet i rörelsen.
Huru tillgifven Polyklet var den realistiska sidan af
konsten, höjde han sig likväl en gång till en ideal skapelse,
hvarigenom han i täfling med Phidias fastställde en af de
högsta gudatyperna, nemligen Juno eller Hera, såsom
Grekerna kallade henne. Pion fanns i Argos och var
bildad af guld och elfenben, sittande på en thron, med
spira och diadem samt en Hebe vid sidan. Om det
majestätiska intrycket af denna bild vittnar en efterbildning
i marmor, det berömda kolossala Junohufvudet, som nu
finnes i Villa Ludovisi i Rom: här är himladrottningens
höghet förenad med det huldaste qvinliga behag, och man
måste medgifva, att hon i denna gestalt är en värdig
maka till den allherrskande Zeus, hvars mäktiga drag
ännu lysa fram ur Vatikanens, till detta Junolmfvud
värdiga motstycke af hennes olympiska gemål. —

Nästa skifte i skulpturens historia går från den stora
tidens utgång med Peloponnesiska krigen till Alexander
den store. En ny ande hade med dessa krig inkommit i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:37:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antikkonst/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free