- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
36

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

älskades af folket, att ett uppror var nära att utbryta da
Tiberius lät föra stoden kem i sitt palats. Kejsaren maste,
för att lugna sinnena, låta flytta den omtyckta skraparen

tillbaka till sitt gamla ställe. —

Vi nalkas gränsen för Greklands sjelfstandighet. Med
Alexanders herravälde var dess fria lif brutet; det utbredde
sio- visserligen derigenom öfver Orienten, men det
förlorade i inre kraft, kvad det vann i omfång. Under sådana
förhållanden blef konsten en lyxsak, och konstnärernas
yttersta mål blef att lägga an på effekt. Men dermed
skred plastiken öfver på ett område, som alltid utgjort
dess förderf, nemligen det pittoreska. Dock har äfven
denna tid åstadkommit verk af ovanligt värde, hvilka
ännu i en sådan konstdomares ögon som Winckelmanns
gällde för de yppersta skapelser af Grekisk mejsel. Tvenne
skolor utmärka sig i synnerhet; den första är skolan pa
Rhodos, som gick i Lysippos’fotspår och fortplantade den
Peloponnesiska konsten. Tvenne verldskerömda arbeten
äro utgångna ur denna skola, nemligen Laokoonsgruppen
och Farnesiske tjuren. Laokoon, med sina tvenne söner
kringsnärjd af de qväfvande ormarne, är för väl känd
att beköfva beskrifvas. Den förfärliga scenen är med
fruktansvärd sanning framställd, och det pathos, som är
koncentreradt i fadrens bild, är af en ytterst gripande
natur. Men lidandet är icke ett inre, utan ett rent
fysiskt; här är ingen tragedi med sin upplyftande försoning
som i Niobegruppen, utan det stannar vid en förfärlig,
yttre, uppskakande händelse. Ju längre man betraktar
Niobe, säger en konstdomare, desto djupare griper hon
in i vår fantasi; Laokoonsgruppen deremot gör oss allt
likgiltigare, emedan det häftiga uttrycket af fysiskt lidande
på längden förslöar själen. Det samma är förhållandet
med Farnesiske tjuren. Zetheus och Amphion, söner till
Antiope, stå i begrepp att vid hornen på en vild tjur
binda Dirke till straff derför, att denna grymt behandlat
deras moder och ämnat med henne låta verkställa, hvad
i nästa ögonblick skall öfvergå förbryterskan sjelf. Äfven

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free