- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
43

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

en konst, motsvarande ett nytt, mera individuellt och
subjektivt innehåll.

Det enklaste hvalfvet af Romarnes uppfinning var
tunnhvalfvet, som består af en mellan två parallela väggar
i halfcirkelform löpande båge. Mångsidigare gestaltar sig
ett annat hvalf, korshvalfvet, som består af två livarandra
korsande tunnhvalf, hvarigenom hvalfvet delas i 4
trekantiga flikar eller s. k. kappor. En tredje form af hvalfvet
var kupolen, en bågformig byggnad öfver en cirkelrund
grundritning. Denna form, som särdeles älskades af
Ro-marne, gaf upphof till en fjerde hvalfform, nemligen
half-kupolen, som på konstspråket kallas apsis och hestår af
en halfverad kupol eller en halfcirkelformig nisch. Dessa
voro de former af hvalf, som förekomma i Romarnes
arkitektur, och med dem åstadkom man de mångfaldigaste
sammanställningar.

Men hela detta system af hvalf, väggar och nischer
skulle ha hlifvit torrt och prosaiskt, om man ej funnit på
någon utväg att lifva den döda massan och dekorera henne
på ett sätt, som öfverskylde det fattiga i sjelfva
konstruktionen. Härtill egnade sig för Romarne den Grekiska
pelaren förträffligt, och nu måste denne, som uppkommit
såsom en lefvande del af ett organiskt helt, i hvilket
han var kallad att hära en tyngd i förhållande till sin
kraft, — nu måste han afvika ifrån denna sin egentliga
bestämmelse och uppträda blott som yttre prydnad, utan
att till hela byggnaden stå i något egentligt inre
sammanhang. Detta är första gången som konstruktiva delar af
ett arkitektoniskt helt eller sådana delar, som tillhöra
sjelfva byggnadens väsende, användas såsom ren
dekoration. Vi äro nu en gång vana dervid och tänka
aldrig på, hvad en pelare egentligen betyder, och hvarföre
han står der, ty hela renaissancen (eller konstens
pånyttfödelse på 14- och 1500-talet) är grundad på Romersk
botten, och barockstilen, som är renaissancens förfall och
just karakteriseras af sin omättliga dekorationslust samt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free