- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
54

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

gos för de första i veriden, tilldess bekantskapen med
Pliidias och hans skola visade, att den äkta konstens
verk, utom alla andra företräden, äfven utmärkas af en
jungfrulig kyskhet och omedvetenhet, då dessa skapelser
från en senare tid oftast äro afsigtliga och effektsökande
samt derför verka kyligt.

Af högsta betydelse är den ny-Attiska skolan i Rom,
hvilken blomstrade under Cæsar och Augustus. Af hennes
verksamhet ega vi i hehåll en rad af konstverk, hvilka
först för renaissancen och sedan för Winckelmann och
hans tid gällde såsom de högsta och mest fulländade
alster af antik konst. Först möta vi den herömda Torso
di Belvedere, enligt inskrift ett verk af Atheniensaren
Apollonios. Den består (såsom vi redan- anmärkt) af
jättebålen till en hvilande Herkules, utan hufvud och armar
samt med benen afslagna ofvan knäet. Huru ädel och
storartad han än är i det hela, kan man dock icke neka,
att han visar ett skrytsamt framläggande af anatomiska
kunskaper, emedan muskler och ådror utan full orsak
bildats höga och svällande, som om kroppen vore i högsta
spänning. Det oaktadt är det stympade marmorstycket,
hvilket för den oinvigde är och blir en oförklarad gåta,
af kännare ansedt såsom ett af de yppersta fragment, vi
ega qvar från den senare tiden. —- Vida berömd, men
också maniererad, d. v. s. anlagd på ytligt effektsökeri,
är ett arbete af samma art i Neapel, nemligen den
Far-nesiske Herkules af Atheniensaren Glykon. Liksom den
föregående är den troligen en fri efterhildning efter ett
original af Lysippos, Herkulestypens utbildare inom
Grekland. Hjelten står eftertänksamt hvilande efter arbetet,
stödd på sin klubba, och med Hesperidernas äpple i den
högra handen. Formerna äro storartade och värdiga en
Herkules, hufvudet jemförelsevis litet, såsom det passade
en kämpe, hos hvilken kroppen skall betyda allt, men
muskulaturen är öfverdrifven och prålande, och
derige-nom förlorar figuren i inre gedigen kraft. — Ett annat

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:37:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antikkonst/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free