- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
56

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

pens midtlinie mellan axlarne, utan är ryckt betydligt åt
höger, hvilket i hög grad stärker uttrycket af förakt och
vrede, när bilden ses halft från venster. Likaså har man
sagt, att det högra benet är betydligt längre än det
venstra för att gifva fart och kraft åt steget, utan att
göra detta för mycket flygande. Denna uppgift hafva vi
dock ej varit i tillfälle att genom mätning konstatera.
Men hvad hufvudet angår, är det ett obestridligt
faktum, att detta sitter snedt. Hvad betyda nu slika medel
för att förhöja effekten? Strängt taget, innebära de en
osanning, ty de föra skulpturen öfver på ett område,
som för dess väsende är främmande, och följden blir
förr eller senare förderf och undergång. Oaktadt allt detta,
är dock Apollo di Belvedere så ädel och så
beundransvärd, att den i sin art är hela den antika
bildhuggarekonstens första och enda bild. •— Till samma art som
Apollo hör den likaledes berömda Diana i Louvren,
framställd i ilande fart under jagten och följd af en hjort.
Det är samma ögonblickliga lif, samma effektfulla
uppfattning som i Apollo. Slutligen hör till samma samling
af Grekisk skulptur under Roms herravälde en herrlig
sofvande Ariadne i Vatikanen. Höljd i ett mästerligt
draperi, med högra handen öfver hufvudet och den venstra
under kinden, ligger den sköna slumrerskan som en bild
af den hänsomnade Grekiska plastiken sjelf, väntande
under årtusenden att väckas ur sin djupa dvala.

Efter en längre afmattning fick konsten ny fart under
kejsar Hadrianus. Han önskade för sin villa nedanför
Tivoli erhålla afbildningar af alla berömdare Grekiska verk,
och deraf kommer det, att de flesta skulpturarbeten, som
vi ega från gamla tider, bestå ; kopior eller bearbetningar
af äldre mästerverk, hvilka sjelfva gått förlorade, och om
hvilka vi aldrig skulle kunnat få en föreställning, om icke
denna ifver att samla och eftergöra tillhört flere Romerska
kejsare och främst Hadrianus. Amor och Venus, Bacchus
och Satyrer kunde isynnerhet fägna sig ät en ifrig dyrkan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:37:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antikkonst/0066.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free