- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
60

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

men hade i det antika lifvct haft för mycket att betyda
för att med ens kunna strykas hort; skönhetssinnet hade
för starkt utpreglat sig i det dagliga lifvet och gifvit
behag och glans ät de vanligast förekommande föremål för
att straxt kunna tillintetgöras. Ledde af denna
outplånliga instinkt att åtminstone på något sätt försinliga det
inre, andliga innehållet bildade de förste kristne en krets
af symboler, hvilka voro de första försöken från kristlig
sida till en sjelfständig konstverksamhet. Sådana
sinnebilder voro t. ex. vinstocken, hvilken efter Kristi liknelse
betydde mästaren sjelf, samt fisken såsom symbol både
för lärjungarne och Kristus. Men forntidens sed fordrade
en mera konstnärlig omklädnad, än den enkla symbolen
kunde erbjuda. Icke alla anhängare af kristendomen voro
fattiga och fanatiska ifrare mot konsten och dess
användande både att smycka det jordiska lifvet och gifva ett
uttryck åt religiösa föreställningar. Dertill kom, att
sambandet mellan konsten och den hedniska religionen allt
mera upplöstes, såsom man redan spårar i de nyss af oss
omnämnda sarkofagrelieferna. De på dem framställda
mytherna stodo der icke för sin egen skull, utan för att
sinnebildigt framställa döden och det tillkommande lifvet,
och voro således endast tecken för något högre, utom dem
liggande. Derigenom måste efter hand de kristnes
farhåga för konstens farliga inflytelse upphöra, och sålunda
började man att uppfinna symboliska framställningar, hvilka
från kristlig synpunkt gjorde, livad de antika grafrelieferna
gjort från sin; och härvid leddes man samt fick den
rikaste anledning af sjelfva bibelns mångfaldiga österländska
liknelser.

Men då frågar man: hvar möta vi dylika
framställningar? Jo, vi finna dem på de första kristnas
begrafnings-ställen, i de Romerska katakomberna. Det var vid
graf-varne, vi lemnade den hedniska konsten, sökande att på
sitt språk framställa den antika verldens längtan efter ett

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free