- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
69

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

från olika tider. Ännu värre äro de antika lemningarne
sammankomna i S. Maria in Trastevere. Der äro
somliga pelare för korta, hvadan man måst hjelpa dem
nedifrån, andra för långa, så att de måst afsågas. Det är
en brokighet i pelarhufvud och taklistbitar som i ett
museum, och såsom sådant må äfven den, i öfrigt högst
intressanta, gamla kyrkan betraktas.

Ser man på denna sen-Romerska konst i dess helhet,
så måste man erkänna, att den såsom en
upplösnings-eller öfvergångsform saknar just det, som skulle skapa
harmoniskt sammanhang mellan delarne, nemligen
organiskt lif. Var den Romerska konsten i sin hela karakter
eklektisk eller från alla håll sammanplockande, så var
denna dess sista utgrening sådant i ännu högre grad.
Så slocknade sakta den antika konsten efter ett lif af ett
och ett halft årtusende; dess bildande konst frös
långsamt bort i de stela, liflösa Byzantinska formerna, som
vi ännu återse i medeltidens målningar och mosaiker;
dess byggnadskonst försvann, sedan den ur sitt sköte
framkallat nya former, hvilka först framträdde i den
Romanska rundbågsstilen och sedan småningom utvecklades
till den Gothiska spetsbågen, hvars åt höjden sträfvande,
kristendomens spiritualistiska hänförelse motsvarade
höjd-byggnad bildar den skarpaste motsats mot Grekens på
jorden säkert hvilande, harmoniskt utvecklade, för hans
menskligblifne gudar bäst passande lägbyggnad.
Imel-lertid var den antika konsten icke död. Hon sof under
medeltidens natt liksom hela menskligheten, för att ung
och kraftfull vakna igen, när de första strålarne af den
nya tiden kallade menniskan till nya strider, men också
till nya segrar och nya eröfringar inom det skönas verld.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free