- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
73

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

syndafallet. På en relief arbetar Adam i jorden med en
hacka, medan Eva spinner på en ten, sådan som man
ännu ser i de Italienska qvinnornas händer. På en annan
bygger mannen ett torn, i hvilket han upphänger några
klockor, medan qvinnan med en älsklig naivetet lär sina
barn att läsa i en bok.

Men Campo Santo i Pisa är i mer än ett afseende
den punkt, från hvilken den nya konsten sprungit ut.
Väg-garne i den Gothiska, af Giovanni Pisano uppförda
byggnaden äro betäckta med oerhörda fresker, förnämligast af
en skola, hvilken uppstod vid samma tid, som Niccolö
försökte att återuppväcka antiken, nemligen den äldsta
Florentinska skolan. Denna stod visserligen ännu på ofri
grund och utgjorde egentligen en utveckling af den stela
Byzantinska riktningen till en viss grad af lif och rörelse,
hvadan hon egentligen icke borde höra hit, då hon icke
uppstått såsom en verkan af antikens ande, men vi kunna
dock ej med tystnad förbigå henne, dels emedan den
verkliga renaissancen uppstått inom hennes sköte, dels
emedan hon efter ett lif af 150 år lemnat mäktiga märken
efter sig och typiskt utbildat vissa serier af religiösa
ämnen på ett sätt, som blef gällande för de följande
tiderna, äfven sedan mair lärt sig att teckna figurerna mera
likt naturen, gifva dem ordentliga armar och ben och sätta
hufvudet rätt mellan axlarne, hvilket denna skola icke
alltid förstod. Dessutom utmärkes hon af ett egendomligt
drag, nemligen sitt starka samband med den tidens poesi,
hvars allmänna allegoriska riktning äfven hos skolans
mästare ger sig otvetydigt tillkänna. Och det var ej heller
underligt, att sä skulle bli, då skolans stiftare, Giotto,
var den bäste vän till sin samtids och hela Italiens
märkvärdigaste skald, Dante. Man återfinner lians tendens hos
Giotto och hos alla dennes efterföljare, mest hos den siste
och störste af dem alla, Andrea Orcagna. Giottos egna
hästa arbeten finnas i staden Assisi i det Umbriska
höglandet, der Fransiskanerorden hade sin vagga. Orcagna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free