- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
75

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ryktbare Lorenzo di Medici, kallad II Magnifico eller den
praktfulle. Med användning af stora penningesnmmor
åstadkom han en antiksamling i trädgårdarna till klostret S.
Marco i Florens. Det var der, som den Florentinska
skolan och dess jätte, Michel-Angelo studerade, och det
var under sådana lyckliga omständigheter, antiken åter
uppsteg ur sin graf.

Såsom den nyare arkitekturens och renaissancens fader
anses Filippo Brunelleschi, som lefde i förra hälften af
1400-talet. Han var den, som genom studium af Koms
ruiner med fullt medvetande kallade antikens
byggnadsformer till lif. Yi behöfva blott påminna om hans mäster ■
verk, den stora kupolen öfver korset i Florens domkyrka.
Den är i mekaniskt hänseende ett konstverk af första
ordningen, och utan den skulle aldrig Michel-Angelo kunnat
sätta sin berömda kupol på St. Peter. Men i öfrigt kan
man icke neka, att den med all sin förträfflighet är en
synd mot stilen, ty kyrkan är byggd i Gotkisk stil, och hon
har derföre med en sådan kupol egentligen ingenting att
göra. Detta misstag är betecknande för den brist, som
genomgår renaissancen, nemligen dess brist på verklig
organiskhet, hvilket dock låg i sakens natur. Den
till-egnade sig nemligen icke de Grekiska, utan de Romerska
formerna, emedan inga andra stodo den till buds, och af
dessa upptog den allting som godt och ansåg allt
användbart, blott det tillhörde antiken. Dessutom var det
förnämligast i dekorationen, som den unga renaissancens
mästare anslogos af den antika konsten, och det var i
denna gren de utvecklade ett lif och en bildningslcraft,
som med sin nästan öfvermäktiga rikedom och glans gör
ett fröjdefullt, friskt och ungdomligt intryck. Brunelleschi
är dock ännu öfvervägande sträng och allvarlig. Det ser
man tydligt på hans märkvärdiga skapelse, Palazzo Pitti
i Florens, hvilket med skäl kallats verldens underbaraste
verldsliga byggnad och är det renaste arkitektoniska
förkroppsligande af det sublima. Det förefaller, som om jättar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0085.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free