- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
76

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och icke menniskor hopat dessa ofantliga stenar på
hvarandra, hvilka blott efter långa mellanstånd äro
genombrutna af bågformiga fönsteröppningar till ett antal af 27
stycken på en längd af mellan 3—400 fot. Ifrån denna
koloss härstammar hela den ståt af herrliga palats, hvilka
man nu beundrar i Florens, Siena och Rom; och icke blott
dessa, utan äfven hela Norditaliens rikedom på sådana i
Bologna, Ferrara, Verona, Vicenza, Padua och Venedig
äro barn af samma ädla slägt, vittnande om en gedigen
prakt i lefnadssätt och en förmåga att gifva denna
gedigenhet form, mot hvilken våra tiders försök förefalla som
hlotta lekverk.

Brunelleschi var som denna tids konstnärer icke blott
byggmästare: han var äfven bildhuggare, och han var också
som sådan en af grundläggarne till den nyare konsten.
Men på detta område besegrades han dock af den man,
från hvilken den moderna skulpturen räknar sina anor,
nemligen Florentinaren Lorenzo Ghiberti. Hvilken har ej
hört talas om de märkvärdiga portarne till Florens’
dopkapell, dessa portar, på hvilka konstnären arbetade från
1428 till 1442, och som af Michel-Angelo erhöllo det
vitsord, att de voro värdiga kallas himmelrikets portar!
Lorenzo hade redan i början af 1400-talet under 24 år
arbetat på ännu ett annat par portar, hvilka befinna sig
i en annan af dopkapellets tre portaler. Jemför man de
båda med hvarandra, måste man dock, trots
Michel-Ange-los dom, gifva de äldre företräde från stilens synpunkt,
om också de senare stå högre i konstnärlig virtuositet. I
dessa har nemligen konstnären gått vida öfver de gränser,
som nödvändigt inskränka reliefstilen att ej begagna
perspektiv, landskap, förkortningar och dylika, måleriet
tillhörande framställningsmedel. Derigenom var reliefstilen
åter inne på den gamla afvägen. Men man kan icke
annat än skänka sin stora beundran åt detaljerna i formen
och först och främst åt de omgifvande dekorativa delarne
med sina blommor, frukter, foglar och andra djur, i hvilka

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:37:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antikkonst/0086.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free