- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
78

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Donatello efterföljdes nu af en stor mängd anhängare,
hvilka fortplantade deras åsigter och arbetade efter deras
läror, så att man i hela renaissancen spårar en bestämd
idealistisk och en realistisk riktning, fortlöpande jemte
hvarandra. —

Vid samma tid utvecklade sig äfven målarekonsten till
ett högre lif. Med all sin sträfvan efter passion,
rörelse och uttryck, hade Giottos skola icke känt, eller hon
hade missförstått naturen. Nu gällde det att föra
konsten ur denna, i tomma former stelnade idealism öfver
till en helsosam reaktion i realismens tjenst. Den förste,
som bröt denna väg var Masaccio, en ung Florentinsk
målare, som dog vid 27 års ålder, men till den tiden
hunnit uträtta tillräckligt för att förvärfva sig ett
oförgätligt namn och frambringa verk, hvilka under hela 15:de
och början af 16:de årh. utgjorde föremål för studier af
målarekonstens förnämste mästare. Vi behöfva ej nämna
mera till hans lof, än att vi i Rafaels berömda tapeter
spåra icke blott studium af och ett hestämdt inflytande
från Masaccio, utan rent af återfinna figurer, som äro
tagna från den äldre mästarens och öfverflyttade till
Rafaels arbete, dock ompreglade af Rafaels egendomliga
snille. I ett litet kapell i Karmeliternas klosterkyrka i
Florens har man ännu tillfälle att beundra det oerhörda
framsteg ur det gamla tvånget, konsten gjort med denne
alltför tidigt bortgångne mästare. Efter honom började
man med enthusiastisk ifver studera menniskokroppen i
naket tillstånd och i rörelse; man upptäckte och
utvecklade linearperspektivet och luftperspektivet, man greps af
en, snart sagdt, feberaktig hänförelse för de bildande
konsterna, och troligen har menskligheten aldrig i något
af-seende gjort så snabba framsteg som i dessa konster
under senare hälften af det märkvärdiga 15:de seklet,
och aldrig har sedan Perikles’ tid någon ort varit så
välsignad med stora konstnärer och frambragt sådana verk,
som Florens under den politiskt tvetydige, men i kon-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free