- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
80

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

det han då med några vänner roade sig att göra en
båtfärd utmed stranden af hafvet, öfverföllos de plötsligen
af sjöröfvare och fördes som slafvar till Berheriet. I 18
månader trälade Filippo här utan utsigt till räddning,
till dess han en gång med ett stycke kol aftecknade sin
herre på väggen så likt, att denne i förtjusningen gaf
honom friheten och skickade honom hem. Derpå följde
en kedja af kärleksäfventyr. Det sista föreföll i ett
kloster i den lilla staden Prato norr om Florens, der han
på beställning skulle måla Kristi födelse. En ung vacker
nunna, Lucrezia Buti, satt modell såsom Maria; när taflan
var färdig, enlevererades hon af Filippo. Kort derefter
dog denne plötsligt, förmodligen förgiftad af Lucrezias
slägt, sedan hon gifvit lifvet åt den i tidens konsthistoria
berömde målaren Filippino Lippi. Påfvens dispens till
giftermål, utverkad genom Filippos gynnare, Mediceerna,
kom sålunda för sent. — Samma glada trots, samma fröjd
åt lifvet, samma ungdomliga förundran öfver, huru skön
och herrlig verlden ändock är, och huru fri man kände
sig att vara qvitt eller åtminstone få lätta på de tunga
medeltidsbojorna, samma öfvermodiga, men rika och
lef-vande slyngelaktighet — om vi så få uttrycka oss — är
ett karakteristiskt drag hos hela denna sökande tid, —
men som söker med ett jubel och en hänförelse, hvilka
ännu efter 400 år uppfriska och lyfta sinnet. — Till de
tekniska framstegen i måleriet, som vi nyss anmärkt,
nemligen linear- och luftperspektivet, kom nu äfven en
högt drifven virtuositet i frescomålningen och upptäckten
af oljemåleriet. För öfrigt idkades formstudier med den
samvetsgrannaste ifver dels af målarne i Florens, på hvilka
Donatellos realism inverkat, dels af den Paduanska
skolan, hvars stiftare, Squarcione, samlat en mängd antiker,
efter hvilka han bibragte sina lärjungar kännedom om form
och teckning. Den störste hland dem är Andrea
Man-tagna, hos hvilken en bestämd klassisk fläkt lefver upp
hade i komposition och form. Han har fattat och förstått

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:37:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antikkonst/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free