- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
84

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sätt voro Grekerna idealister, och Eafael liknade dem.
Ja man torde lia svårt att leta upp någon enda modern
konstnär utom Tkorwaldsen, som i hela sin åskådning
och sitt konstnärslynne varit så heslägtad med de gamle
som Eafael. Men voro anlagen lyckliga, så gick äfven
hans konstnärliga uppfostran en väg, som tyckes så väl
anlagd för deras utveckling, att man fylles af den
djupaste förundran vid tanken på försynens outgrundliga
vägar, då den på allt sätt kjelper och framhåller den,
som skall bli ett redskap i dess hand för nya och
vidt-omfattande planer. Han fick sin första uppfostran i den
Umbriska skolan i Perugia hos Pietro Perugino, en skola,
i hvilken den katholska kristendomens ande fått ett mildt,
tjusande, saligt uttryck. Från henne bibehöll Eafael i
hela sitt lif ett drag af jungfrulig oskuld och älsklighet,
och detta är vanligen det första, som griper den, hvilken
gör bekantskap med hans verk. Men i rättan tid, innan
han hunnit försjunka i söt sentimentalitet, kom han med
denna skatt af sköna ungdomsdrömmar vid 21 års ålder
till Florens, hvars friska lif och stärkande realism
utvecklade de anlag för dramatisk komposition och handling,
som slumrade hos Eafael och snart skulle göra honom
till verldens förste historiemålare. Så rustad -— med det
ideella grundlaget från Umbrieus berg och de reella
formstudierna i det af nya idéer jäsande Florens, kom han
till Eom och stod första gången ansigte mot ansigte inför
den antika veriden, som i den eviga staden just vid denna
tid började stiga upp ur sin graf. Då först uppgick
ljuset för honom; der fick han den elektriska gnista, som
sammansmälte de båda faktorerna till ett väsende, och
derigenom skapades en skönhet, som på ett sätt,
nem-ligen hvad det nya innehållet beträffar, var skild från
antikens, men som, emedan den var fullkomlig och
sann och sålunda i renaste form uttryckte detta
innehåll, å andra sidan kan kallas den återuppståndna antika
skönheten, ty den var ädel, mensklig, naturlig, lefvande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:37:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antikkonst/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free