- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
89

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kallas annat än sjelfsväldigt, och som äfven efterlemnat
en afsky värd af komma, hvilken man ser vid h varje steg
i Kom, nemligen alla dessa barocka kyrkor, hvilka med
fräckt koketteri härma S:t Peter i dess olater, utan att
någonsin gifva en aning om dess storhet och verkliga
förtjenster. —

När Michel-Angelo dog, var konsten redan i djupt förfall.
Hvilka kunde orsakerna vara till detta hastiga sjunkande,
som i allra första hand och i yttersta grad träffade just
de skolor, hvilka i hela sin riktning stått högst och
fram-bragt de största mästerverk. Orsaken var —■ nu som
alltid — virtuositetens öfverhandtagande. Det är en
förunderlig förbannelse, som all mensklig öfverlägsenhet och
fullkomning för med sig, att den liksom den mogna
frukten dignar under sin egen tyngd. Hvilken fröjd och
hänförelse under sökandet och sträfvandet till målet, hvilken
matthet och förslapp ning, när det en gång är hunnet!
Konsten hade under sitt sträfsamma ungdomslif sökt att
upparbeta till fullkomlighet de tekniska färdigheter, med
hvilka hon först kunde beherrska materialet. Den
färdighet, som är gemensam för alla de bildande kosterna och
derföre i första hand och mest uppöfvades, var
teckningen. Så länge denna användes att återgifva naturen och
lifvet sant och riktigt, så var allting godt och bra. Men
när man började missbruka den till ett medel att visa sin
egen öfverlägsenhet, när man för att skryta med sin
kännedom i menniskokroppens anatomi och den
perspektiviska förkortningens lagar började leka med konsten
och göra medlet till ändamål, när med ett ord
virtuositeten började inkräkta på den äkta konstnärligheten och
mästarne i stället för sanning sökte effekt, i stället för
sundt lif ett feberglödande skenlif, då var konsten stadd
på den afväg, som alltid fört henne i förderfvet.
Konstens historia har flere gånger bevittnat detta förfall, men
aldrig så som under de 200 år, hvilka följde på
glanspunkten i början af 1500-talet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0099.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free