- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
91

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

niga mästare”. Derifrån härstamma alla dessa kalla,
enformiga bilder med massor af nakna menniskor öfver
hvarandra, utan att man begriper, hvad de ledsamma
varelserna hvila på, den ena vridande sig hit, den andra
dit, med en yppigliet i former och en muskulatur, som
skulle anstå akrobater. Det hör till plågorna under
vistelsen i det skönas hemland att nödgas se och studera äfven
dessa vedervärdigheter, i hvilka man nästan skamfull
skönjer ett bestämdt, ehuruväl missförstådt inflytande af
antiken.

Men Michel-An gelo är ej ensam. Bredvid honom står
en konstnär, också en af de förste i veriden, som i lika
hög grad kan anses för manierismens fader, nemligen
Correggio. Blott hans namn nämnes, brukar man fyllas af
en ohejdad beundran, och det är ingen fråga om, att icke
Correggio i ett afseende är beundransvärd, att han rent af
är den förste i veriden i förmågan att framställa
menni-skokroppens färg i halfdager eller clair-obscur. Dessutom
är han som en äkta konstnär naiv, omedveten och kysk,
äfven när han i käck härmning af antiken upptager
sådana ämnen, hvilka enligt våra begrepp gå sedligheten
nog mycket in på lifvet. Men hans ensidiga
öfverlägsen-het i förening med en ofta okorrekt, men i hög grad
öfverdådig teckning gjorde, att äfven han framkallade en
manierism, som framalstrat arheten lika smaklösa som de
Romerska och Florentinska imitatörernas. Det gör ett
egendomligt intryck att i Parmas domkyrka betrakta
Cor-reggios ryktbara fresker i kupolen. Bilden framställer
Marias himmelsfärd. Kring kupolens nederkant är målad
en balustrad; vid denna slå Apostlarne i ring och blicka
med ansträngning och nästan förblindade uppåt höjden.
Deruppe störtar Kristus emot den uppåtsväfvande Maria,
begge omgifna af ett sådant tummel af englar, att det
formligen hvimlar för ögat, när man ser upp. Om man
nu besinnar, att alla dessa figurer äro målade i
förkortning och så, som de skulle taga sig ut, ifall händelsen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free