- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
97

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Då fick pelaren likväl behålla sin form; men värre var
det, när äfven i honom, den horne målsmannen för den
lugna, härande kraften, inlades en rörelse, som alldeles
upphäfde hans natur. Detta skedde, då han hildades
vriden som en korkskruf. Denna uppfinning har först
hlifvit använd i det jättehöga, öfver all beskrifning
misslyckade och smaklösa altartahernaklet i St. Peter i Kom,
hvilket med sina spiralformiga pelare vindar sig upp mot
kupolen till en höjd af 80 fot. Yidare bildades fasaderna
icke längre rätliniga, såsom man nödvändigt tänker sig
en hyggnad; nej, de svängdes i alla slags kroklinier.
Dessa svängda former återfinna vi ännu till öfverflöd äfven
hos oss i gamla portaler, i gaflar, i möhler från förra
århundradet o. d. Det gick så långt, att i Kom finnes
en liten kyrka, S. Carlo alle qvatro fontane, i hvars plan,
väggytor och linier man icke kan upptäcka andra räta
linier än i sidorna af dörrar och fönsterposter. Framför
en sådan kroklinig fa§ad sattes pelare, den ene djupare
in än den andre, och meningen med denna anordning var
att åstadkomma en skenhar fördjupning eller ett slags
perspektiv, d. v. s. öfverflyttande af rena målarekonstens
principer i byggnaden. Yi kunna få en god föreställning
om detta, på sammanblandning af olika konster beroende
bedrägeri, om vi betrakta inre gården till
Öfverståtkållare-palatset i Stockholm. Der finnes i öfre våningen ett
galleri, hvilket ser ut, som om det vore oändligt långt, men i
sjelfva verket blott är några alnar djupt. Synvillan
uppkommer genom att perspektiviskt förkorta pelarne och
göra planerna sluttande inåt. Sådana konster älskades
under barocktiden. — Slutligen karakteriseras den af sin
öfverdådiga dekorationslust, dervid den icke nöjde sig
med de elementer, den ärft från antiken och renaissancen,
utan den skapade sjelf en del nya former. All barock
dekoration igenkännes på sitt användande af tjocka
blomsterguirlander, snäckor, voluter, gaflar, svängda och
af-brutna, samt sitt anbringande af englar och allegoriska

*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free