- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
100

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Under 17:de århundradet hade barocken ännu varit
utmärkt af en ofverflödande kraft och blomstring, om också
denna icke var sund och naturlig såsom under
reuaissan-cen, utan mera pösande och feberaktig. Men just denna
öfverspäuning medförde under 18:de seklet en slapphet,
under hvilken all konstverksamhet nedsjönk till ett
eländigt, merglöst koketteri med de onaturligaste
föreställningar, så att det sköna skulle ha dött af tvinsot, om icke
en omhvälfning i tänkesättet inträffat, hvilken rensat
luften, väckt det förslappade slägtet samt riktat dess blick
åter på de båda källorna för all formskönhet: naturen och
antiken. Den nya tiden helsades med stormande
entku-siasm. Det var en tid af brinnande ifver, af otåliga
förhoppningar. Det var då, Winckelmann utgaf sin ”Geschichte
der Ålten Kunst”, genom hvilken man första gången fick
ögonen öppnade för den antika konstens egentliga väsende.
Vid samma tid kom äfven Lessings ”Laokoon”, den
moderna esthetikens grundlag: med sådan skärpa och
oemot-ståndligbet har den store tänkaren i strid just mot den
rådande sammanblandningen af konsterna och poesien en
gång för alla gifvit hvar och en sin sfer, inom hvilken
den har att verka. Genom dessa män leddes tankarne
tillbaka till antiken, och denna blef nu konstens räddande
engel, såsom den varit två gånger förr, nemligen under
Niccolö Pisanos försök att väcka den antika skönheten samt
vid renaissancens början under Brunelleschi och Ghiberti.
Dertill kom, att den äkta Grekiska konsten så att säga
först upptäcktes vid samma tid eller i slutet af förra
århundradet, då den Grekiska byggnadskonstens
mästerverk, som man totalt bortglömt, åter blefvo föremål för
ifriga studier och mätningar, samt då kort derpå den
äldsta Attiska skolans bildverk, hvilka till största delen
flyttades till England, började uppskattas till sitt sanna värde.

Den konst, på hvilken detta nya uppskattande af
antiken främst inverkade, var naturligtvis skulpturen. Man
uppgifver vanligtvis, att den förste, som ingjutit lif i denna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free