- Project Runeberg -  Om den Antika Konsten och dess Pånyttfödelse /
106

(1864) [MARC] [MARC] Author: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

just genom sin enkelhet står högt öfver både Sergeils
nyssnämnda och Canovas i Louvren befintliga
framställning af samma ämne; hans Ganymedes, en af den
plastiska kompositionens och den harmoniska
linieförenin-gens högsta triumfer. — Men Thorwaldsen eger ännu
en annan betydelse: han är en kristen bildhuggare, som
förstått att kläda de kristna föreställningarne i
klassiska former och derigenom frambragt en skara af
plastiska figurer, livilka bilda en skön motsats mot den
antika verld, han äfven kallat till lif. Yi påminna blott om
Vor Frue Kirke i Köpenhamn med sina plastiska
prydnader, sin gafvelgrupp, föreställande Johannes Döparens
predikan, sina apostlar och Kristus kring templets väggar,
sin herrliga dopfunt med den knäböjande engeln och sina
vidsträckta relief kompositioner. Särskildt har ingen
bildhuggare framställt Kristus så som Thorwaldsen. Kristus
har alltid blifvit tänkt antingen som lidande eller lärande.
I intetdera fallet är han fullt passande för en ideal bild.
Thorwaldsen har tänkt sig honom efter uppståndelsen,
då han kommer i förklarad gestalt ibland lärjungarne
och säger: Frid vare Eder! Detta är ett af de lyckliga
grepp, som det endast är tillåtet snillet af första
rangen att göra. Med detta grepp kan man i viss mån säga,
att antik och kristendom äro försonade.

Denna pånyttfödelse genom antiken kom äfven
byggnadskonsten till del, ehuru på olika sätt. I England, der
man börjat ifrigt intressera sig för de Grekiska
byggnadsformerna och den äldre Grekiska konsten i allmänhet,
nöjde man sig med att bygga enskilda byggnader rent
efter Grekiskt mönster. I Frankrike sökte det första
kejsardömet gifva uttryck åt sin lystnad efter prakt
och storhet i ett troget upptagande af de Romerska
formerna, livilka passade för det nya militärväldet, som i
allmänhet gestaltade sig efter Romerskt mönster. I
Tyskland uppträdde förnämligast Schinkel såsom en snillrik och
originell utbildare af den klassiska stilen, och han beröm-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:01:46 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/antikkonst/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free