- Project Runeberg -  Antiquarisk tidsskrift / udg. af det Kongelige nordiske oldskrift-selskab / 1861-1863 /
98

(1845-1864)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

eller nogen bedre Commenlar (il de faa og spredte
Efterretninger, der ere levnede os oro dettes Beskaffenhed. Men
hine Folkestammer, hos hvilke Poesiens höieste Form uden
fremmed Paavirkning har kunnet naae saa vidt i Udvikling,
tör de endnu betragtes som Vilde? Kunde man ikke suarere
fristes til, med den hellenske Analogie for Öie, at formode,
at de vilde have bragt Dramaet langt videre, hvis ei
Spaniernes Fanatisme havde trængt alt selvstændigt Nationalliv
tilbage (il de afsides Dale, hvor det endnu vegeterer?

Musiken understotter, som man har seet, stadig
Forestillingen. Men hvilken Musik? Brasseur de Bourbourg siger
om den, at den var alvorlig og tungsindig, overordentlig
enfoldig og kun indeholdende et lidet Antal Noder, som
uafladelig gjentages. Han lod den opskrive af to unge
musikkyndige Folk under Forestillingen og har meddeelt den
i Slutningen af Bindet. Hvad her findes, synes dog kun at
være Brudstykker, og svarer i den Grad til Forf.s
Beskrivelse, at vi ikke have fundet del Umagen værd at meddele
det her. Derimod har Forf. tillige meddeelt et Par andre
Folkemelodier fra Nicaragua, som vidne om en ganske anden
musikalsk Opfindsomhed. To af dem gjengive vi nedenfor,
udsatte for Pianoforle af Professor A. P. Berggreen, der
godhedsfuldt har undersögt den af Brasseur meddelte Musik
og paa hvis Bemærkninger om samme vi stötte os. Melodien
Nr 1 betegner Brasseur som en uAir des fiancés”, Nr 2 kaldes
uballet de la mort”. Begge Melodierne röbe Slægtskab med
spansk Nationalmusik, der ikke sjelden, ligesom disse, udmærker
sig ved Dur-Scalaen. De kunne derfor ikke med Rimelighed
betragtes som Levninger af en oprindelig, iövrigt forlængst
undergaaet Musik-Cultur hos Mellem-Americas Folkestammer,
men snarere som indvandrede med de spanske Nybyggere,
eller skabte i Analogie med Melodier, disse have medbragt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:40:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antiqdk/18611863/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free